سطوح مختلف آموزشی برای کودکان کم شنوا :
سلسله مباحثی پیرامون شنوایی و شنوایی شناسی (52)
در ابتدا لازم به ذکر است که با توجه به وضعیت منحصر به فرد هر کودک کم شنوا قراردان او در محیط با حداقل محدودیت ضروری است. منظور از محیط با حداقل محدودیت محیطی است که در آن تمام کودکان حق آموزش متناسب با نیازهای فردی،زبانشناختی و اجتماعی شان را داشته باشند.
در سیستم خدمات ویژه توانبخشی کودکان کم شنوا با توجه به اطلاعات پرونده هر فرد سطوح زیر قابل تعریف است:
سطح اول: کلاس درس عادی با یا بدون خدمات حمایتی. می تواند شامل خدمات گفتاردرمانی نیز باشد.
سطح دوم: آموزش در کلاس عادی با خدمات آموزشی تکمیلی که ممکن است شامل یک متخصص یا برنامه آموزشی کامل باشد.
سطح سوم:ترکیبی از حضور نیمه وقت در یک کلاس درس عادی و کلاس روزانه ویژه نیمه وقت برای کم شنوایان است.
سطح چهارم: شامل یک کلاس روزانه ویژه تمام وقت با دانش آموزانی که همگی کم شنوا هستند به همراه یک معلم کم شنوایان می باشد.
سطح پنجم: مدرسه ای برای کم شنوایان که برنامه های روزانه یا شبانه روزی ارایه می دهد.
منبع: راهکارهای آموزشی و توانبخشی کودکان کم شنوا
نویسندگان: خسرو گورابی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر یونس لطفی، رضا حسین آبادی و نفیسه شمیم
به همت ادیولوژیست نورین تقی پور
دیدگاهها