رئیس انجمن شنواییشناسان کشور:
هیچ هزینهای نباید بابت خدمات مورد نیاز در دوران گارانتی سمعک دریافت شود
دکتر گورابی با تأکید بر اینکه بیماران و مبتلایان به مشکلات شنوایی باید حقوق خود را به عنوان حق بیمار حق مسلم بشناسند، تأکید کرد: سرویس و تنظیم سمعک و معاینه توسط شنواییشناسان و متخصصین آن برای افرادی که از سمعک استفاده میکنند باید به صورت یک گارانتی دو سال تمام ادامه یابد.
به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ دکتر گورابی رئیس انجمن شنواییشناسی کشور با تأکید بر اینکه قبل از تشخیص جبران کمبود شنوایی مهمترین اقدام برای رفع مشکلات شنوایی در افراد است، افزود: بیماران باید حقوق کامل خود را در این زمینه بشناسند و بعد از تجویز و تهیه سمعک از مراکز درمانی معتبر در اولین دوره باید هر 15 روز یک بار سمعک تنظیم شود و بعد از آن هر دو ماه یک بار و به ترتیب هر چهار ماه، هر شش ماه، هر یک سال و نیم، و در نهایت هر دو سال یک بار مورد بررسی و تنظیم قرار گیرد و این امر باید مانند یک تعهد و گارانتی از سوی متخصصین شنواییشناسی و بدون دریافت هیچگونه هزینهای برای رفع هر عیب و نقصی در سمعک این اقدام را انجام دهند و دریافت هزینه برای ارائه چنین خدماتی به هیچ عنوان منطقی و قانونی نیست و بیماران باید به این حقوقشان واقف شوند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه باید هر مرکز درمانی و کلینیکها بدون هیچ قید و شرطی خدمات پس از تجویز و تهیه سمعک به طور کامل انجام شود، گفت: باید در این کلینیکها و مراکز درمانی پروندههای بیماران به طور روزانه و یا در هر دوره از مراجعه بیماران با اطلاعات جدید و آخرین تغییرات طبق گزارشی کامل و جامع و به روز ثبت شد و تعداد مراجعات نیز به طور کامل مورد ثبت قرار گیرد زیرا در این زمینه هر گونه قصور و یا سهلانگاری میتواند در روند درمان مشکل شنوایی بیمار نقش مخربی بگذارد زیرا سمعک نیز همانند داروهای تجویز شده توسط پزشکان دارای دوزهای درمانی متفاوتی است که در هر دوره مراجعه بیمار این دوز تغییر یافته و نحوه استفاده آن و حتی زمان و مکان استفاده آن نیز تغییر مییابد و کسانیکه سمعک را تهیه میکنند نباید به فرض اینکه سمعک هم مانند عینک فقط نیازمند جایگذاری است نسبت به مراجعات دورهای برای تنظیم و رفع نقص آن غفلت کنند.
وی تصریح کرد: در بسیاری از مواقع تجویزهای اشتباه سمعک توسط افراد غیرحرفهای موجب افزایش شکایات بیماران از سمعکهای مورد استفادهشان و حتی رهاسازی روند درمانشان شده است و از سوی دیگر در بسیاری از موارد بیاطلاعی و کمتوجهی بیماران نیز در مورد چکاپ دورهای برای نوع سمعک مورد استفادهشان موجب میشود که پس از مدتی از عدم عملکرد مناسب سمعکشان همچون سوت زدنهای مکرر و یا شنیدن صداهای آزاردهنده شکایت کنند و به همین علت به طور کلی و بر خلاف نیاز مبرمشان به استفاده از سمعک آن را کنار میگذارند با تصور اینکه سمعکشان خراب شده و به علت گرانی این پروتز درمانی گران قیمت با همین فرض نسبت به تهیه مجدد آن اقدامی نمیکنند و بنابراین مشکلات شنوایی در سیستم شنوایی آنها روز به روز بیشتر میشود.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
دیدگاهها