چهارشنبه سوزی نکنیم

images

یکی از آسیب های شایع و همه گیر، خطر پارگی پرده گوش و بروز کم شنوایی می باشد که حتی ممکن است دامنگیر رهگذران بی گناه نیز شود.

والدین عزیز می توانند با رعایت نکات زیر، خطرات مربوط به گوش و حس شنوایی فرزندان خود را به حداقل میزان ممکن برسانند :

1- به کودکان و نوجوانان خود توصیه کنید که حتی المقدور به مراسم آتش بازی نروند و یا این مراسم را از فاصله دور تماشا کنند.نزدیک بودن به محل آتش بازی سبب می شود تا امواج صوتی شدیدی به گوش ها برسد و کسانی که حس شنوایی حساسی دارند و آسیب پذیر هستند، دچار «ضربه صوتی» می شوند و ممکن است حس شنوایی آنها در چند فرکانس خاص با افت شنوایی مواجه شود.پارگی پرده گوش می تواند همراه با خونریزی باشد. در این صورت سریعا فرد باید به بیمارستان رسانده شود تا اقدامات درمانی برایش انجام شود.

2- اگر نوجوان و یا جوانی در منزل دارید که علاقمند به شرکت در مراسم آتش بازی است، می توانید برای حفاظت از حس شنوایی آنها از وسایل محافظ گوش مانندهدفون هایی مخصوص earplug یا ear muff استفاده کنید و با قرار دادن این ها بر روی گوش هایشان، تا حدی از شدت صدای وارد شده به گوش آنها جلوگیری کنید.

3- به کسانی که نوزادی دارند که ممکن است بر اثر شنیدن اصوات بلند دچار بی خوابی و تشویش و اضطراب شود، توصیه می شود پوششی را بر روی گوش های نوزاد خود قرار دهند تا شدت امواج صوتی رسیده به گوش نوزاد را تا حدی کاهش دهند.

4- در برخی موارد دیده می شود که با ایجاد صدای انفجار ترقه در محیط، به علت شدت امواج صوتی، پرده گوش برخی افرادی که آسیب پذیرتر هستند، پاره می شود.پارگی پرده گوش می تواند همراه با خونریزی باشد. در این صورت سریعا فرد باید به بیمارستان ارجاع داده شود تا اقدامات درمانی برایش انجام شود.

5- اگر بلافاصله پس از ایجاد صدای بلندی در محیط با کم شنوایی، احساس زنگ زدن گوش ( وزوز گوش) روبرو شدید، سریعا محل را ترک کنید و به مکانی بی صدا بروید، زیرا شما دچار ضربه صوتی شده اید و ممکن است در صورت تکرار، علائم شما بدتر شود. مراجعه به پزشک در این موارد توصیه اکید می شود.

6- مواجهه با اصوات بسیار شدید حتی به مدت خیلی کوتاه نیز می تواند آسیب های جبران ناپذیری را در سیستم شنوایی پدید آورد.در این حالت افت شنوایی ناشی از اصوات شدید کوتاه مدت، غالبا بسیار شدیدتر از مواردی است که شخص به مدت طولانی در معرض یک صوت پیوسته قرار می گیرد. در این حالت اصطلاحا فرد دچار ضربه صوتی می شود.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 − دو =