هر شنوایی شناس بعد از تحویل سمعک باید ۲ سال خدمات مشاوره رایگان بدهد

images
رئیس انجمن شنوایی‌شناسان ایران:
هر شنوایی شناس بعد از تحویل سمعک باید ۲ سال خدمات مشاوره رایگان بدهد
رئیس انجمن شنوایی‌شناسان ایران گفت: تخلف عمده شنوایی‌شناسان نداشتن تجهیزات و امکانات استاندارد برای ارزیابی شنوایی و عدم ارائه خدمات مطلوب به افراد است زیرا هر شنوایی شناس بعد از تحویل سمعک باید ۲ سال خدمات مشاوره رایگان بدهد.
خبرگزاری فارس: هر شنوایی شناس بعد از تحویل سمعک باید ۲ سال خدمات مشاوره رایگان بدهد

خسرو گورابی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، درباره واکنش انجمن شنوایی‌شناسان ایران برای نظارت بر شنوایی شناس ها، اظهار داشت: انجمن شنوایی شناسان ایران از طرح سازمان نظام پزشکی برای برای واگذاری نظارت به انجمن‌ها استقبال می‌کند زیرا این انجمن امکان تخصصی و شرایط نظارت را دارد، به هدف نزدیک‌تر است و می‌تواند حافظ حقوق مردم و شنوایی‌شناسان باشد.

وی افزود: نظارت انجمن شنوایی‌شناسان ایران بر اساس آئین‌نامه و دستورالعمل دفاتر ارزیابی شنوایی خواهد بود این آئین‌نامه توسط نظام پزشکی تهیه و به تائید وزیر بهداشت رسیده است که از آن به عنوان چارچوب برای نظارت بر مراکز شنوایی شناسی استفاده خواهیم کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: چنانچه شنوایی‌شناسی دچار تخلف شود، او را به مراجع ذیصلاح معرفی می‌کنیم.

رئیس انجمن شنوایی‌شناسان ایران در پاسخ به این سوال که آیا واگذاری نظارت به انجمن‌ها می‌تواند موجب سوگیری شود، گفت: سوگیری به هیچ وجه اتفاق نخواهد افتاد اکنون دولت نظارت بر اتحادیه‌های صنفی را به آنها واگذار کرده است چرا که اتحادیه‌ها مسائل و مشکلات خود را می‌دانند، می‌توانند آن را بررسی کنند، بازوی نظارتی دولت باشند و اگر مشکلی پیش آید فرد خاطی را به مراجع قضایی معرفی کنند.

وی درباره تخلفاتی که از سوی شنوایی‌شناسان رخ می‌دهد، اظهار داشت: تخلفات عمده شنوایی‌شناسان بیشتر به نداشتن تجهیزات، امکانات و استانداردهای لازم برای ارزیابی شنوایی و عدم ارائه خدمات مطلوب به افراد مربوط می‌شود مثلاً ممکن است فردی سمعکی را از یکی از دفاتر ارزیابی شنوایی تهیه کند اما خدمات لازم رایگان را دریافت نکند این موضوع تخلف محسوب می‌شود زیرا شنوایی‌شناس موظف است پس از تحویل سمعک تا دو سال خدمات لازم رایگان را ارائه دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره شائبه تخلف در زمینه تعرفه‌ها گفت: ما بعد از ابلاغ تعرفه‌ها آن را به تمام مراکز اعلام کردیم و خوشبختانه برخی شنوایی‌شناسان که در استان‌های محروم مشغول به ارائه خدمات هستند به صورت خودجوش تعرفه‌ها را پایین‌تر از آنچه در نظر گرفته شده است دریافت می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد:‌ خوشبختانه تاکنون گزارشی از تخلف مراکز شنوایی‌شناسی برای دریافت تعرفه بیشتر نداشته‌ایم همچنین هموطنان گرامی می‌توانند تخلفات شنوایی شناسان را از طریق سایت‌های انجمن شنوایی‌شناسان ایران و انجمن علمی شنوایی‌شناسی ایران یا شماره تلفن‌های 88299356 و 88912996 از شنبه تا چهارشنبه ساعت 8 صبح تا 16 با ما در میان بگذارند.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + هجده =