سردرد و اختلالات خواب مهمترین تاثیرات سوء صدا بر سلامت انسان است

سردرد، خستگی، بیماری‌های قلبی، اختلالات گوارشی، سقط جنین، سرطان و اختلال خواب از جمله مهمترین تاثیرات سوء صدا بر سلامت انسان است.

به گزارش خبرگزاری فارس خسرو گورابی ادیولوژیست و دبیر علمی دومین کنگره شنوایی شناسی و آلودگی صوتی ایران که از یکم تا سوم اردیبهشت ۱۳۸۹ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون برگزار می‌شود، اظهار داشت: کم شنوایی تنها چیزی است که ما به عنوان تاثیر مخرب صدای بلند بر سلامت شنوایی با آن آشناییم در حالی که در جامعه صنعتی امروز که در آن معیار صدای مجاز و غیر مجاز تعریف درستی نداشته و محدودیتی برای صداهای بلند در محیط زندگی و کار رعایت نمی‌شود تاثیرات روانشناختی و ارتباط شامل افسردگی، پرخاشگری، اضطراب، کاهش مهارت‌های اجتماعی، ناتوانی یادگیری، کاهش حافظه و همچنین کاهش مهارت‌های زبانی و گفتاری در کودکان همواره سلامت ما را تهدید می‌کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران تأکید کرد: متأسفانه صدا به عنوان دومین آلوده کننده محیط زیست پس از آلودگی هوا، به اندازه کافی مورد توجه قرار نمی‌گیرد. در حالی که برخی تاثیرات مخرب صدای بلند به صورت پایدار و برای همیشه با فرد بیمار باقی خواهند ماند.

وی افزود: جهت جلوگیری از ابتلا به معلولیت‌های ناشی از صدای بلند لازم است صداهای موجود در محیط زندگی و کار مورد ارزیابی و پایش قرار گیرد و در مرحله دوم راهکارهای مناسب جهت کاهش صدا مورد توجه قرار داد شده و در نهایت با استفاده از تجهیزات حفاظتی فردی به پیشگیری از تاثیرات مخرب صدای بلند که عموماً فرد را دچار کم شنوایی‌های پایدار می‌کنند بپردازیم.

گورابی آموزش عمومی توسط رسانه‌ها، سازمان‌های آموزشی و بهداشتی و اجرای طرح‌های غربالگری برای کودکان در بدو ورود به مدارس و همچنین نوزادان در بدو تولد را از جمله مهمترین راه‌های پیشگیری از این گونه معلولیت‌های شنوایی برشمرد.

وی یادآور شد: در دومین کنگره ملی شنوایی شناسی و آلودگی صوتی ایران که از یکم اردیبهشت ماه ۱۳۸۹ به مدت ۳ روز در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تهران برگزار می‌شود نتایج جدیدترین دستاوردها در زمینه تشخیص، پیشگیری و درمان کم شنوایی‌ها مورد بحث و تبادل نظر علمی قرار خواهد گرفت.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − هشت =