دنیای زیبای کودکان

دعاهای زیر از کتاب  سومین جشنواره بین‌المللی “دستهای کوچک دعا” است. این جشنواره سه سال است که در تبریز برگزار می‌شود و دعاهای بچه‌های دنیا را جمع ‌آوری می‌کند و برگزیدگان را به تبریز دعوت و به آنها جایزه می‌دهد. دعاهایی که می‌خوانید از بچه‌های ایران است.
لطفاً آمین بگوئید

آرزو دارم سر آمپول‌ها نرم باشد!
(تاده نظر‌بیگیان / ۵ ساله)

خدای مهربانم! من در سال جدید از شما می‌خواهم اگر در شهر ما سیل آمد فوراً من را به ماهی تبدیل کنی!
(نسیم حبیبی / ۷ ساله)

ای خدای مهربان! پدر من آرایشگاه دارد. من همیشه برای سلامت بودن او دعا می‌کنم. از تو می‌خواهم بازار آرایشگاه او و همه آرایشگاه‌ها را خوب کنی تا بتوانم پول عضویت کانون را از او بگیرم چون وقتی از او پول عضویت کانون را می‌خواهم می‌گوید بازار آرایشگاه خوب نیست!
(فرشته جبار نژاد ملکی / 11 ساله)

خدای عزیزم! من تا حالا هیچ دعایی نکردم. میتونی لیستت رو نگاه کنی. خدایا ازت میخوام صدای گریه برادر کوچیکم رو کم کنی!
(سوسن خاطری / 9 ساله)

خدایا! یک جوری کن یک روز پدرم من را به مسجد ببرد.
(کیانمهر ره‌گوی / 7 ساله)

خدای عزیزم! در سال جدید کمک کن تا مادربزرگم دوباره دندان دربیاورد آخر او دندان مصنوعی دارد!
(الناز جهانگیری / 10 ساله)

آرزوی من این است که ای کاش مامان و بابام عیدی من را از من نگیرند. آنها هر سال عیدی‌هایی را که من جمع می‌کنم از من می‌گیرند و به بچه‌ آنهایی می‌دهند که به من عیدی می‌دهند!
(سحر آذریان / ۹ ساله)

بسم الله الرحمن الرحیم. خدایا! از تو می‌خواهم که برادرم به سربازی برود و آن را تمام کند. آخه او سرباز فراری است. مادرم هی غصه می‌خورد و می‌گوید کی کارت پایان خدمت می‌گیری؟
(حسن / 8 ساله)

ای خدا! کاش همه مادرها مثل قدیم خودشان نان بپزند من مجبور نباشم در صف نان بایستم!
(شاهین روحی / 11 ساله)

خدایا! کاری کن وقتی آدم‌ها می‌خوان دروغ بگن یادشون بره!
(پویا گلپر / 10 ساله)

خدا جون! تو که اینقدر بزرگ هستی چطوری میای خونه ما؟ دعا می‌کنم در سال جدید به این سؤالم جواب بدی! (پیمان زارعی / 10 ساله)

خدایا! یک برادر تپل به من بده!!
(زهره صبورنژاد / 7 ساله)

خدایا! در این لحظه زیبا و عزیز از تو می‌خواهم که به پدر و مادر همه بچه‌های تالاسمی پول عطا کنی تا همه ما بتوانیم داروی “اکس جید” را بخیریم و از درد و عذاب سوزن در شبها رها شویم و در خواب شبانه‌یمان مانند بچه‌های سالم پروانه بگیریم و از کابوس سوزن رها شویم… (مهسا فرجی / 11 ساله)

دلم می‌خواهد حتی اگر شوهر کنم خمیر دندان ژله‌ای بزنم!
(روشنک روزبهانی / 8 ساله)

خدایا! شفای مریض‌ها را بده هم چنین شفای من را نیز بده تا مثل همه بازی کنم و هیچ‌کس نگران من نباشد و برای قبول شدن دعا 600 عدد صلوات گفتم ان شاء الله خدا حوصله داشته باشد و شفای همه ما را بدهد. الهی آمین.
(مهدی اصلانی / 11 ساله)

خدایا! دست شما درد نکند ما شما را خیلی دوست داریم!
(مینا امیری / 8 ساله)

خدایا! تمام بچه‌های کلاسمان زن داداش دارند از تو می‌خواهم مرا زن دادش دار کنی!
(زهرا فراهانی / 11 ساله)

ای خدای مهربان! من سالهاست آرزو دارم که پدرم یک توپ برایم بخرد اما پدرم بدلیل مشکلات نتوانسته بخرد. مطمئن هستم من امسال به آرزوی خودم می‌رسم. خدایا دعای مرا قبول کن…
(رضا رضائی طومار آغاج / 13 ساله)

ای خدای مهربان! من رستم دستان را خیلی دوست دارم از تو خواهش می‌کنم کاری کنی که شبی او را در خواب ببینم!
(شایان نوری / 9 ساله)

خدایا ماهی مرا زنده نگه دار و اگر مرد پیش خودت نگه دار و ایشالله من بتوانم خدا را بوس کنم و معلم‌مان هم مرا بوس کند
!! (امیرحسام سلیمی / 6 ساله)

خدیا! دعا می‌کنم که در دنیا یک جاروبرقی بزرگ اختراع شود تا دیگر رفتگران خسته نشوند!
(فاطمه یارمحمدی / 11 ساله)

ای خدا! من بعضی وقت‌ها یادم می‌رود به یاد تو باشم ولی خدایا کاش تو همیشه به یاد من بیوفتی و یادت نرود!
(شقایق شوقی / 9 ساله)

خدای عزیزم! سلام. من پارسال با دوستم در خونه‌ها را می‌زدیم و فرار می‌کردیم. خدایا منو ببخش و اگه مُردم بخاطر این کار منو به جهنم نبر چون من امسال دیگه این کار رو نمی‌کنم!
(دلنیا عبدی‌پور / 10 ساله)

آرزو دارم بجای این که من به مدرسه بروم مادر و پدرم به مدرسه بروند. آن وقت آنها هم می‌فهمیدند که مدرسه رفتن چقدر سخت است و این قدر ایراد نمی‌گرفتند! (هدیه مصدری / 12 ساله)

خدایا مهدکودک از خانه ما آنقدر دور باشد که هر چه برویم، نرسیم. بعد برگردیم خانه با مامان و کیف چاشتم. پاهای من یک دعا دارند آنها کفش پاشنه بلند تلق تلوقی (!) می‌خوان دعا می‌کنند بزرگ شوند که قدشان دراز شود!
(باران خوارزمیان / 4 ساله)

خدایا! برام یک عروسک بده. خدایا! برای داداشم یک ماشین پلیس بده!
(مریم علیزاده / 6 ساله)

خدایا! می‌خورم بزرگ نمیشم! کمکم کن تا خیلی خیلی بزرگ شوم!
(محمد حسین اوستادی / 7 ساله)

خدایا! من دعا می‌کنم که گاو باشم (!) و شیر بدهم تا از شیر، کره، پنیر و ماست برای خوراک مردم بسازم!
(سالار یوسفی / 11 ساله)

من دعا می‌کنم که خودمان نه، همه مردم جهان در روز قیامت به بهشت بروند.
(المیرا بدلی / 11 ساله)

خدای قشنگ سلام! خدایا چرا حیوانات درس نمی‌خواننداما ما باید هر روز درس بخوانیم؟ در سال جدید دعا می‌کنم آنها درس بخوانند و ما مثل آنها استراحت کنیم!
(نیشتمان وازه / 10 ساله)

اگر دل درد گرفتیم نسل دکترها که آمپول می‌زنند منقرض شود تا هیچ دکتری نتواند به من آمپول بزند!
(عاطفه صفری / 11 ساله)

خدای مهربان! من یک جفت کفش می‌خواهم بنفش باشد و موقع راه رفتن تق تق کند مرسی خدایا!
(رویا میرزاده / 7 ساله)

در یادداشت دبیر جشنواره در ابتدای کتاب نوشته شده:

“هزاران نفر برای باریدن باران دعا می‌کنند غافل از آنکه خداوند با کودکی است که چکمه‌هایش سوراخ است.”

9 دیدگاه در “دنیای زیبای کودکان

  1. روز افراد بسياري با استفاده از عمل هاي مختلف زيبايي اعتماد به نفس بيشتري پيدا كرده و از زندگي خود لذت بيشتري مي برند .اطلاعات مربوط به اصلاح برجستگی لالۀ گوش بوسیلۀ عمل جراحی پلاستیک فقط براي آگاهي شما ارائه شده است . بديهي است جزئيات بيشتر و ميزان سودمندي چنين عملي براي شما ، مواردي هستند كه مي توانيد حضورا با اينجانب مطرح نماييد .

    حتما شما هم افرادی را ديده ايد كه لاله هر دو گوششان و در موارد نادري لاله يك گوششان برجسته تر از معمول است . اين دفورميتي كه جنبه ارثي دارد تاثيري بر روي ميزان شنوايي ندارد ولي معمولا اين برجستگي در سنین کودکی سوژه اي مناسب براي تمسخر كودك توسط همبازيهايش است و اين امر ميتواند بر روي روابط اجتماعي كودك تاثيرگذار باشد و چون همين روابط است كه سنگ بناي زندگي آينده فرد روي آن گذاشته مي شود، ميتواند روي آينده كاري وزندگي آتي كودك نيز تاثير گذار باشد .با توجه به دلیل فوق الذکر و با عنابت به اینکه در سن 6 تا 7 سالگی لالۀ گوش به اندازۀ کامل خود رسیده است اعلام مي كنيم بهترين سن براي اصلاح اين دفورميتي قبل از ورود به مدرسه است، هر چند كه براي اين عمل هيچوقت دير نيست وبسياري از مراجعه كنندگان به ما را نوجوانان و جوانان تشكيل مي دهند .

    نوع بيهوشي : این عمل با هر سه روش بي حسي موضعي ، نيمه بيهوشي و يا بيهوشي كامل قابل انجام است .در انتخاب نوع بیهوشی نظر بیمار در نظر گرفته خواهد شد اما توصیۀ من برای انجام این عمل ،استفاده از روش نیمه بیهوشی است.

    بی حسی موضعی مثل حالتی است که در دندانپزشکی استفاده میشود. در این روش مادۀ بیحس کنندۀ لیدوکائین فقط در محل عمل که در اینجا لاله گوش است تزریق میشود.بدیهی است که با این کار لالۀ گوش بی حس میشود و بیمار دردی را متوجه نخواهد بود اما داروی تزریقی فقط درد را از بین برده است ولی اضطراب بیمار به قوت خود باقی است . در روش نیمه بیهوشی علاوه بر اینکه خود لاله گوش توسط جراح بیحس میشود ،متخصص بیهوشی نیز از طریق رگ داروهای ضد درد و ضد اضطراب را به بیمار تزریق میکند. این داروها بیمار را به خواب عمیق و خوشایندی میبرند . بدیهی است که در این حالت علاوه بر اینکه بیمار دردی ندارد ،اضطراب و استرسی را نیز متحمل نمیشود.

    تكنيك : محل برش ما پشت لاله گوش است .خوشبختانه در این محل عصب حرکتی یا رگ مهمی وجود ندارد . ابتدا باریکۀ نازکی از پوست پشت گوش برداشته میشود سپس براي خواباندن غضروف و نزدیک کردن آن به سر و همچنین برای جلوگيري از برگشت غضروف لاله گوش به حالت اوليه ، پشت غضروف را در قسمت هاي لازم تراشيده و با کمک بخیه های دائمی چين وشكنج هاي مربوطه را ايجاد مي كنيم و در نهایت برش پوستي را مي دوزيم .از آنجا که محل برش در پشت لاله گوش است ، بعد از عمل جاي برش قابل رويت نمي باشد. لازم به تذکر است که هدف از عمل نزدیک شدن لاله های گوش به سر و قرینه بودن آنهاست لذا اگر لاله های گوش غیرقرینه هستند میتوان هر گوش را به اندازه متفاوتی به سر نزدیک کرد و یا حتی فقط یک گوش را عمل کرد که درنهایت هر دو گوش قرینه باشند .

    از آنجائیکه غضروف لاله گوش خاصیت ارتجاعی دارد بعد از عمل جراحی زیبایی لاله گوش ، ممکن است لاله گوش مجددا کمی به حالت اولیه برگردد . برای جلوگیری از این مشکل ، جراح به هنگام عمل سعی میکند لاله گوش را کمی بیشتر از حد لازم بخواباند تا بعد از برگشتی که لاله گوش خواهد داشت وضعیت لاله گوش نرمال باشد . با این وجود در مواردی ممکن است برگشت لاله گوش به حدی باشد که لازم باشد مجددا روی گوش بیمار عمل ترمیمی انجام شود.

    زمان عمل : مجموع هر دو گوش حدوداً دو ساعت .

    مراقبت های بعد از عمل : بیمار چند ساعت بعد از عمل از مرکز جراحی یا بیمارستان مرخص میشود.پانسمان بعد از عمل تا 5 روز روي گوشها باقي مي ماند . در طي هفته اول بعد از برداشتن پانسمان ، بيمار بطور شبانه روزي از هدبند استفاده مي كند كه البته بهتر است هر 3-2 ساعت حدوداً نيم ساعت هدبند را بردارد .هفته دوم فقط شبها از هدبند استفاده مي كند و در طول روز ضرورتي به استفاده از هدبند نيست .

    جراحی پلاستیک لالۀ گوش فقط محدود به نزدیک کردن لاله گوش به سر نیست. در مواردی این عمل برای اصلاح وضعیت نرمۀ گوش انجام میشود. گاهی اوقات اندازه نرمه گوش بزرگ است و یا حالت چسبیدن آن به بقیۀ قسمتهای لاله گوش غیرطبیعی است . در برخی موارد نیز سوراخ نرمه گوش که برای آویزان کردن گوشواره است پاره میشود. در بیشتر موارد ،علت پارگی آن است که فرد ،غافل از آنکه گوشواره اش به لباسش گیر کرده است به طور ناگهانی سرش را چرخانده است. کشیدن گوشوارۀ مادر توسط کودک نوپا نیز علت شایع دیگری برای پارگی سوراخ گوشواره است . در چنین حالتی بهتر است که فرد بلافاصله بعد از پاره شدن سوراخ نرمه گوش برای ترمیم آن به پزشک مراجعه کند اما در مواردی شاهد هستیم که فرد مدتها بعد برای ترمیم مراجعه میکند.خوشبختانه ترمیم این پارگی قدیمی در مطب و با بی حسی موضعی براحتی قابل انجام است ، التیام آن سریع است و جای عمل بر روی نرمه باقی نمیماند. حدودا 2 ماه بعد از اینکه این پارگی ترمیم شد ، میتوان مجددا آنرا سوراخ کرده و گوشوارۀ سبکی به آن آویزان کرد.

    کسانیکه بطور مادرزادی یک یا هر دو لالۀ گوش را ندارند و یا اندازۀ آن کوچک است و یا حالت آن غیرطبیعی است نیز میتوانند از جراحی ترمیمی لالۀ گوش بهره ببرند. در مواردی که قبلا یک لاله گوش فردی بدلیل تصادف ، نزاع و … از بین رفته است ،استفاده از پروتز لاله گوش میتواند کمک کننده باشد. در چنین مواردی ، پروتزیست از لالۀ گوش سالم قالب تهیه کرده و برای سمت معیوب ، لالۀ گوشی به هماه اندازه و همان رنگ درست میکند. این پروتز متحرک و قابل گذاشتن و برداشتن است.

    مورد دیگری که لازم است در مورد آن نیز توضیحاتی آورده شود “گوش کشتی گیران” است . وارد آمدن ضربه به لاله گوش ممکن است منجر به جمع شدن خون در زیر پوست لاله گوش شود که به آن “هماتوم” گفته میشود. اگر هماتوم توسط پزشک تخلیه شود مشکلی پیش نخواهد آمد اما اگر تخلیه نشده و باقی بماند به تدریج به بافت سفتی به نام نسج فیبروز تبدیل میشود . این بافت فیبروزه باعث میشود لالۀ گوش کشتی گیران حالت “گل کلمی” را به خود بگیرد. با عمل حراحی میتوان ظاهر این گونه گوشها را نیز بهتر کرد.

    برای مطالعۀ پرسشهای کاربران سایت در زمینۀ جراحی های زیبائی لاله گوش میتوانید

    انواع سمعک
    سمعك ها بر حسب سايز ، جايگاه قرارگيري در گوش ، ميزان تقويت صدا به 5 دسته كلي تقسيم مي شوند:
    1- سمعك پشت گوشي (Behind The Ear Hearing Aid (BTE

    2- سمعك داخل گوشي (In The Ear Hearing Aid (ITE

    3- سمعك جيبي (Body Worn Hearing Aid (BW

    4- سمعك عينكی Eye Glass Hearing Aid

    5- سمعک Canal Receiver Technology – CRT

    1- سمعك پشت گوشي(B.T.E):

    سمعك هاي پشت گوشي شامل يك جلد پلاستيكي مقاوم است كه پشت لاله گوش قرار مي گيرد و به يك قالب كه در قسمت گوش خارجي قرار مي گيرد،متصل است . صداي سمعك از طريق لوله به قالب منتقل مي شود و سپس به گوش مي رسد . اين گروه از سمعك ها به دليل سهولت در استفاده، براي تمام رده هاي سني مناسب هستند . كم شنوائيهاي ملايم تا عميق را پوشش مي دهند . بهترين سمعك براي كودكان و اطفال هستند زيرا قابليت اتصال به وسايل كمك شنوايي مانند FM را دارند.

    آخرين تحول سمعك هاي پشت گوشي ، سمعك هاي فيتينگ گوش باز (Open Fitting ) هستند . سمعكهايOpen Fitting سمعك هاي بسيار كوچكي هستند كه ديده نمي شوند و پشت لاله گوش قرار مي گيرند . حتي از سمعك هاي داخل گوشي نيز كمتر ديده مي شوند . صدا در اين سمعك ها از طريق لوله اي به نازكي يك تار مو به صورت امواج الكتريكي به رسيوري كه داخل گوش قرار گرفته است منتقل مي شود و سپس رسيور مستقيماً امواج صوتي را به گوش مي رساند . به دليل انتقال مستقيم صدا به گوش در سمعك هاي Open Fitting ،از كيفيت صداي بهتري برخورداند و اعوجاج ندارند . ضمناً به دليل اينكه اين سمعك ها قالب ندارند بنابراين اثر انسداد به وجود نمي آورند و از اين جهت مناسب ترين سمعك براي كم شنوائي هاي فركانس بالا هستند و به اين افراد امكان حداكثر استفاده از باقيمانده شنوايي طبيعي را مي دهد .

    2- سمعك هاي داخل گوشي(I.T.E):

    اين سمعك ها در گوش خارجي قرار مي گيرند . اين گروه از سمعك ها سفارشي هستند و از نظر اندازه به سه دسته تقسيم مي شوند :

    الف ) داخل گوش In The Ear (I.T.E)

    ب ) داخل كانال In The Canal (I.T.C)

    ج ) كاملا ً داخل كانال Completely In The Canal (C.I.C)

    الف ) داخل گوشي (I.T.E)

    در اين سمعك ها قطعات در جلد كوچكي قرار گرفته اند . اين سمعك در گوش خارجي جاي مي گيرد و بخشي از آن وارد كانال گوش مي شود. براي كم شنوائي هاي ملايم تا شديد مورد استفاده قرار مي گيرد . اصوات از طريق رسيور ( بلند گو ) به كانال گوش هدايت مي شود. كنترلها و ولوم اين سمعك نسبت مدلهاي پشت گوشي كوچكتر است ( به جز سمعك هاي Open Fitting )

    ب ) داخل كانال (I.T.C):

    تمامي قطعات اين سمعك ها در جلد كوچكي نصب مي شوند كه از ابتداي كانال گوش شروع مي شود و به سمت داخل كانال ادامه دارد. اصوات از طريق رسيور به سمت پرده گوش هدايت مي شوند . اين نوع سمعك از سمعك درون صدفه كوچكتر است و براي كم شنوائي هاي ملايم و متوسط و نسبتاً شديد مورد استفاده قرار مي گيرد.

    ج ) سمعك كاملا ً داخل كانال (C.I.C):

    تمامي قطعات در جلد كوچكي قرار دارند كه كاملا ً داخل كانال گوش جاي مي گيرد (نا مرئي) رسيور نيز در كانال گوش قرار مي گيرد . اين سمعك ها كوچكترين سايز را دارند و به دليل فضاي كمتري كه براي باطري و ساير قطعات دارند، براي افت هاي شديد و عميق مناسب نيستند زيرا اين دسته ازكم شنوايان نياز به سمعك هاي قويتر دارند.

    به طور كلي استفاده از سمعك هاي داخل گوشي ( هر سه دسته آن ها ) براي اطفال توصيه نمي شود زيرا قرار گيري آنها در گوش اطفال و كودكان به راحتي استفاده از سمعك پشت گوشي نيست. ضمن اينكه مرتباً با رشد كودك لازم قالب (پوسته سمعك) مرتباً تعويض شود.

    3- سمعك جيبي(BW)

    در اين نوع سمعك ، ميكروفون و تقويت كننده درون محفظه اي نصب شده كه در داخل جيب قرار مي گيرد.

    رسيور آن توسط سيمي به سمعك متصل مي شود و به وسيله قالب داخل گوش فرد قرار مي گيرد.

    براي كم شنوائيهاي متوسط تا عميق مورد استفاده قرار مي گيرد . امروزه استفاده از اين سمعك معمول نيست و

    در مواردي براي آن دسته از كم شنوائيها ي عميق تجويز مي شود كه امكان استفاده از انواع ديگر را ندارند.

    4- سمعك عينكي

    تمام قطعات سعك داخل دسته عينك جاسازي مي شود. براي موارد خاصي استفاده دارد كه خارج از حوصله اين

    بحث است . كم شنوائيهاي ملايم تا شديد را پوشش مي دهند.

    5- سمعك Canal Receiver Technology – CRT

    در نگاه اول اين سمعك ها مشابه سمعك هاي پشت گوشي هستند اما تفاوت اصلي آنها با سمعك پشت گوشي اين است كه رسيور (بلندگو) اين سمعك ها در كانال گوش قرار گرفته است و يك سيم بسيار ظريف جايگزين لوله قالب موجود در سمعك هاي پشت گوشي شده است.

    سمعک های CRT برتري هايي نسبت به ساير انواع سمعك هاي داخل گوشي و پشت گوشی دارند.

    مورد اول اين است كه در سمعك هايCRT صداي صاف تر با كيفيت بهتر نسبت به انواع مرسوم پشت گوشي در اختيار بيمار قرار ميگيرد. به اين دليل كه در سمعك هاي رايج پشت گوشي سيگنال تقويت شده از طريق رسيوري كه در بدنه سمعك جاي گرفته است توليد مي شود و سيگنال (صداي) توليد شده توسط رسيور از طريق لوله اي به قالب گوش منتقل مي شود و در گوش شنيده مي شود. اما در سمعك هاي CRT رسيور خارج از بدنه سمعك و مستقيما” در كانال گوش قرار مي گيرد بنابراين سيگنال تقويت شده سمعك پس از رسيدن به رسيور بدون واسطه و به طور مستقيم وارد گوش فرد مي شود كه در نتيجه آن بيمار، صدايي بدون اعوجاج و با كيفيت بهتر دريافت مي كند.

    برتري ديگر سمعك هاي CRT نسبت به ساير انواع سمعك ، سايز كوچك آنهاست. در واقع سمعك هاي پشت گوشي كوچكي هستند كه كاملا” پشت لاله گوش قرار ميگيرند پنهان مي شوند) و سيمي كه رسيور سمعك را به رسيور قرار گرفته در گوش وصل مي كند، بسيار ظريف و كاملا” ناپيدا است. از اين جهت اين گروه از سمعك ها يكي از قابل قبول ترين انواع وسايل كمك شنوايي از نظر زيبايي شناختي هستند.

    سومين برتري سمعك هاي CRT اين است كه آميخته با تكنولوژي Open Fitting هستند. يعني بر خلاف سمعك هاي پشت گوشي مرسوم نياز به قالب گيري ندارند، بنابراين فرد استفاده كننده، از اثر انسداد آزرده نميشود زيرا بدون انسداد كانال رسيور در گوش قرار مي گيرد و از اين بابت بهترين گزينه براي كم شنواييهاي فركانس بالا هستند.

    چهارمين برتري سمعك هاي CRT عدم امكان وقوع فيدبك به دليل فاصله زياد بين ميكروفون (كه داخل بدنه سمعك قرار گرفته است) و رسيور سمعك (در كانال گوش قرار مي گيرد) است.

    لازم به ذكر است سعك هاي CRT كاملا” ديجيتال هستند و از آخرين تكنولوژي هاي سمعك هاي ديجيتال بهره مند هستند.

    صفحه اصلی
    سمعک
    سمعك چيست
    انواع سمعک
    انواع مدارات سمعک
    طرز استفاده و نگهداری از سمعک

  2. وزوز گوش چیست؟
    وزوز (Tinnitus) یک اصطلاح پزشکی به معنای زنگ زدن است که مربوط به احساس انواع مختلفی از صداها در گوش یا سر می باشد. وزوز پدیده شایعی است، بررسی ها نشان می دهد که از هر ۵ بزرگسال ۱ نفر وزوز را تجربه کرده است. وزوز ندرتاً یک شکایت منفرد است و غالباً همراه با افت شنوایی، گیجی و حساسیت فوق العاده به سروصدا می باشد.

    وزوز یک صدای درونی است که در سر یا در گوشها احساس می شود . این صدا در پیرامون وجود ندارد و اکثراً توسط اطرافیـان بـیمار نیز شنیده نمی شود. وزوز را عمومأ از نقطه نظر بالینی ویا بر حسب محل ضایعه طبقه بندی می کنند.
    علل وزوز:
    وزوز می تواند در اثر وقوع اصوات ناگهانی شدید (مانند شلیک گلوله وترقه)، قرارگیری طولانی مدت در معرض اصوات (موزیک با صدای بلند، سروصدای ناشی از آلات در محیط کار، ترافیک مستمر) و همچنین به همراه دسته ای از بیماریهای گوش خارجی، میانی، داخلی وعصب گوش باشد. در اکثر اوقات وزوز به دلیل آسیب به سلولهای موئی و افزایش فعالیت آنها در حلزون (گوش داخلی) بوجود می آید. وجود وزوز در غالب موارد نشانه یک بیماری خطر ناک نیست.

    طبقه بندی وزوز از نقطه نظرمحل ضایعه:
    • وزوز فیزیولوژیک :
    این نوع وزوز مربوط به شنیدن اصوات طبیعی بدن می باشد که ظاهرا از سر منشأ میگیرند.اگر افراد دارای شنوایی طـبیعی در یک محـیط کـامـلأ ساکت با دقت گوش دهند اکثر آنها اصوات همهمه مانند ویا اصوات خاصی را می شنوند که با تعاریف ذکر شده بـه عنوان وزوز در نظر گـرفـته می شوند. این اصوات در نتیجه گردش خون لرزش عضلات ویا حتی در اثر حرکت چرخشی هوا به گرد پرده گوش باشنـد . ایـن نـوع وزوز به دنـبـال انسداد مجرای خارجی گوش تشدید میگردد.
    • وزوز پاتوفیزیولوژیک:
    این نوع وزوز عمومأ ناشی از ایجاد اشکال در حلزون و یا ساقه مغز می باشدشامل ۲گروه عمده می باشد:
    الف-وزوز پاتوفیزیولوژیک ناشی از نویز:

    عمومأ پس از شلیک گلوله یا انفجار در فاصله نزدیک رخ می دهد.
    ب- وزوز پاتوفیزیولوژیک ناشی از مصرف دارو:

    مصرف دراز مدت بعضی از داروها مسبب این حالت است و البته با قطع مصرف دارو این حالت وزوز بر طرف می گردد که منوط به تشخیص بموقع می باشد.
    وزوز آسیب شناختی
    این نوع کلی وزوز با اختلالات فیزیکی یا روانشناختی مرتبط می باشد و به ۴گروه اصلی تقسیم بندی می شود :
    الف- وزوز آسیب شناختی انتقالی
    ب- وزوز آسیب شناختی حسی عصبی
    ج- وزوز آسیب شناختی غیر شنوایی
    د- وزوز آسیب شناختی با منشأ روانی

    • وزوز کاذب :
    در این شکل از وزوز ، صدایی را که بیمار اظهار می کند شبیه به وزوز است ولی تعریف
    وزوز شامل آن نمی شود و دارای ۲ شکل کلی است:
    الف- وزوز محیطی کاذب: از دیگران سؤال می کنند که آیا آنان نیز این اصوات را می شنوند یا خیر؟و در محـدوده دورتـری از خـود دنبال صدا می گردند .
    ب- وزوز کاذب بهانه ای یا تمارضی: وزوز ندارد ولی ممکن است به دنبال دلایلی نظیر بهره مالی و یا جلب توجه دیگران تمارض به وجـود وزوز در خود نماید.

    عوامل مسبب وزوز:
    در پی مهمترین عوامل ثابت شده مسبب وزوز می آیند:
    • بیماریهای قلبی – عروقی مانند فشار خون بالا، کم خونی، تنگ شدن دیواره عروق قلب که وزوز به شکل ضرباندار است.
    • مصرف داروها: کلیه گروههای دارویی به عنوان عوامل احتمالی بروز وزوز مد نظر می باشد و از جمله بـارزتـریـن آنـها می توان به عـوامل ضد التهاب، آنتی بیوتیکها بویژه آمینوگلیکوزیدها، داروهای ضد افسردگی و خواب آور .
    • عوامل روان شناختی: این عوامل نقش عمده ای در ایجاد وزوز به عهده دارند. با این حال باید چنین تصور کرد که عوامل وزوز در آنها می تواند باعث تشدید یا بروز افسردگی شود.
    • عوامل مربوط به دندانها: حدود ۲۵% افراد مبتلا به وزوز دارای مشکلات مربوط به مفصل فکی- گیجگاهی می باشند.
    • عوامل مربوط به سوخت و ساز مواد درون بدن (متابولیک): کاهش غیر طبیعی ویتامینها، مواد معدنـی و . . . مـی تـوانـد تـأثیر ناگواری را در بروز یا تشدید وزوز گوش داشته باشند. افزایش در چربی خون نیز به عنوان عامل مهمی در ایجاد کم شـنـوایـی حسـی-عصبی، سرگیجه، وزوز گزارش شده است
    • عوامل مربوط به دستگاه شنوایی:بیماریهای مربوط به دستگاه شنوایی از جمله کاهشهای شنوایی انتقالی ،حسی –عصبی ،مرکزی ،اتو اسکلروز ،تومور آکوستیک ،جرم گوش ،منییر ونیز شنا کردن ،شیرجه در آب وصداهای بلند از جمله مهمترین عوامل ایجاد کننده وزوز در هر رده سنی به شمار می آیند .

    اقدامات درمانی وتوانبخشی:
    قدم اول مراجعه به پزشک گوش و حلق و بینی می باشد. توصیف شما از وزوزتان، اطلاعات با ارزشی را در اختیار پزشک قرار یدهد. پزشک متخصص پس از معاینه کامل در صورت نیاز شما را به شنوایی شناس (ادیو لوژیست) ارجاع می دهد. ادیولوژیست ضمن انجام آزمایش شنوایی، وزوز گوش شما را (از نظر شدت، فرکانس، کیفیت) قرار می دهد. تیمی متشکل از پزشک خانواده، متخصص گوش و حلق و بینی، شنوایی شناس، فیزیوتراپیست روان شناس برنامه درمانی را به عهده دارند.
    روشهای در مانی عبارتند از:
    ۱- استفاه از دارو
    ۲- استفاده از وسایل پوششگر و سمعک
    ۳- مشاوره و روان درمانی

    لازم به ذکر است یک روش واحد برای تمام مبتلایان به وزوز توصیه نمی شود. اگر روش خاصی موفقیت آمیز نبود درمان دیگری را به کار می گیرند. مشارکت در این برنامه مستلزم برد باری است.
    در طول مدت اجرای برنامه توانبخشی نباید فراموش کنید که مهمترین هدف، حذف وزوز نیست بلکه هدف رفاه نسبی شماست.
    استفاده از دارو:
    در برخی موارد دارو توسط پزشک گوش و حلق و بینی متناسب با بیماری تجویز می گردد. آمار نشان می دهد که گروهی از افراد به دارو درمانی پاسخ مثبت داده اند.
    استفاده از سمعک یا وسایل پوششگر:
    برای گروهی از افراد که به همراه وزوز کم شنوایی نیاز دارند استفاده از سمعک بهترین وسیله برای پوشش صدای وزوز است و نسبت به دستگاههای مولد نویز و پوششگر ارجحیت دارد.
    برای آن دسته از افراد که امکان استفاده از سمعک وجود ندارد و یا کم شنوایی آنها در حدی نیست که لازم باشد از سمعک استفاده کنند از وسایل پوششگر و مولد نویز استفاده می شود. تجویز سمعک و وسایل پوششگر توسط شنوایی شناس و متناسب با ویژگیهای فردی هر بیمار تنظیم می شود.
    وسایل پوششگر شبیه به سمعک هستند و اصوات خاصی را تولید می کنند تا فرد با وزوز خود سازگار شود. هر چه این وسایل مدت زمان بیشتری مورد استفاده قرار گیرند فرد رضایت بیشتری را کسب می کند. نویز تولید شده از این تجهیزات به قدری عالی است که هیچگونه احساس ناراحتی برای فرد ایجاد نمی کند.
    مشاوره و روان درمانی:
    وزوز باعث تولید احساس رنجش، اضطراب و یا استرس، انزوا، خستگی و بی خوابی می شود و این عوامل نیز به نوبه خود باعث توجه بیشتر فرد به وزوز میگردد. مشاوره و روان درمانی کمک موثری در جهت آرامش فرد می شود. بهبود سبک زندگی، فعالیت بدنی مناسب، مبارزه با افسردگی، خواب مناسب و آرامش تاثیر زیادی بر روی وزوز دارند.
    توصیه ها:
    تا حد امکان اطلاعات بیشتری را در مورد وزوز خود بدست آورید. این اطلاعات شما را از نگرانی و ترس ناشی از عدم آگاهی رها می کنند.
    عواملی که باعث وخامت وزوز می شوند را شناسایی و کنترل کنید در مواقع بروز استرس شدید، وزوز افزایش می یابد. استرسها و نگرانیها باعث بروز وزوز نمی گردند اما تاثیرات آن را تشدید می کنند. تمرین کنید از استرسهای غیر ضروری اجتناب ورزید.
    هر آنچه که باعث خوشنودی و رضایت شما شود می تواند وزوز را کنترل کند.
    هر گاه وزوز به هر نحو اهمیت خود را از دست دهد، در این صورت فرد می تواند وزوز خود را نادیده بگیرد. برای نمونه ما بطور طبیعی سر و صدای ناشی از یخچال منزل خود را در آشپزخانه نمی شنویم در حالی که آن صدا معمولا همیشه وجود دارد. این پدیده بدان علت است که مغز ما آن صدا را مهم تلقی نکرده است.
    از قرار گرفتن در محیط های ساکت دوری کنید:
    وزوز می تواند هر روز و حتی در هر ساعت تغییر کند. اصوات جدیدی می توانند ظاهر شده و شنیده شوند و یا اصوات قبلی تغییر کند. حتی اگر وزوز را بلند تر از قبل درک می کنید جای نگرانی نیست.
    بسیاری از افراد از اینکه ممکن است وزوزشان یشتر غیر قابل تحمل شود ترس دارد هر چند آمار نشان می دهد که در ارزیابیهای بعدی، هیچگونه افزایش در بلندی وزوز دیده نشده است.
    اگر توجه خود را به کارهای دیگر معطوف کنید، دیگر وزوز شما قابل درک نخواهد بود.
    از مصرف زیاد چای، قهوه، نوشابه، مشروبات الکلی، سیگار و دخانیات پرهیز نمایید.
    به هنگام خواب موزیک ملایم گوش دهید.
    گوش دادن به صدای پمپ آکواریوم، فن، پنکه، دستگاه بخورو همچنین نوار کاست یا سی دی حاویاصوات طبیعی (امواج دریا، باران، رودخانه و…) در پوشش وزوز بسیار موثر هستند.

    منبع: سایت پزشکان بدون مرز

  3. پارگی پرده گوش

    پرده گوش که به آن پرده صماخ هم گفته می شود به شکل پرده نازکی است که انتهای مجرای گوش را مسدود و گوش خارجی را از گوش میانی جدا می کند. این پرده از نظر هندسی مخروطی شکل است یعنی وسط آن کمی فرورفته است. مساحت آن حدود 80 میلی متر مربع است. استخوان چکشی به پشت پرده گوش وصل می شود. وقتی امواج صوتی به پردۀ گوش می رسند باعث حرکت آن شده و متعاقباً این حرکت از طریق استخوان چکشی و سپس دو استخوان دیگر گوش میانی به گوش داخلی رسیده و سلولهای عصبی موجود در گوش داخلی این امواج صوتی را به جریان عصبی تبدیل می کنند. جریان عصبی از طریق عصب شنوایی به مغز مخابره شده و آنگاه ما قادر می شویم صدای وارده را بشنویم.

    پرده گوش به دلایل متعددی ممکن است آسیب ببیند. مهمترین دلایل عبارتند از:

    -1 دستکاری گوش

    -2 وارد شدن فشار ناگهانی منفی یا مثبت به پرده گوش

    -3 عفونت گوش میانی

    -4 ورود ذرات جوشکاری به داخل کانال گوش و برخورد آن به پردۀ گوش

    بعضی افراد عادت دارند که گوششان را با وسایلی مثل گوش پاک کن،گیرۀ مو و … تمیز کرده و یا بخارانند. این عادت نامطلوب علاوه براینکه ممکن است باعث خارش مداوم گوش و عفونت کانال گوش شود، در مواردی نیز ممکن است باعث پارگی پرده گوش شود.

    اگر پرده گوش در معرض فشار ناگهانی مثبت و یا منفی شدیدی قرار گیرد ممکن است دچار پارگی شود. در این مورد می توان از وارد آمدن سیلی به گوش، شیرجه زدن به قسمت های عمقی آب و قرار گرفتن در نزدیکی انفجار نام برد.

    در مواری دیده می شودکه وارد آمدن سیلی به گوش یک فرد باعث پارگی پردۀ گوش می شود. اگر شدت سیلی وارده به گوش زیاد باشد و سیلی کاملاً روی لاله گوش وارد شود به نحوی که باعث شود هوای داخل کانال گوش کمپرس شود می تواند باعث پارگی پرده گوش شود. این پارگی در ابتدا دردناک است امّـــا بعد از دقایقی درد برطرف خواهد شد و تنها شکایت بیمار معمولاً کاهش شنوایی و گرفتگی گوش است. معمولاً این نوع پارگی و همین طور پارگی های ناشی از دستکاری گوش در عرض چند هفته خودبخود جوش می خورد و عوارضی بر جای نمی گذارد مشروط بر اینکه تا هنگام جوش خوردن، گوش دچار عفونت نشود لذا بهتر است که بیمار به منظور پیشگیری از عفونت از آنتی بیوتیک خوراکی استفاده نموده، از وارد شدن آب به داخل مجرای گوش جلوگیری کرده و از ریختن قطرۀ دارویی به داخل کانال گوش اجتناب نماید.

    گوش میانی از طریق لوله ای به نام شیپور استاش به حلق راه پیدا می کند. لوله استاش که حالت ارتجاعی دارد در حالت معمول جداره هایش روی یکدیگر خوابیده است. هنگامی که فشار داخل حلق زیاد شود مثل هنگام بلع و یا زور زدن این فشار جدار لولۀ استاش را از همدیگر باز کرده و هوا به گوش میانی می رسد. لازم است بدانید که بهترین حالت پرده گوش وقتی است که فشار دو طرف پرده گوش با یکدیگر (یعنی با فشار محیط اطراف) برابر باشند .

    در مسافرت هوایی هر چه از سطح زمین بالاتر برویم فشار هوا کمتر می شود پس به هنگام صعود هواپیما فشار محیط کمتر از فشار گوش میانی می شود که در افراد سالم افزایش فشار گوش میانی از طریق شیپور استاش مستهلک می شود تا فشار دو طرف پردۀ گوش برابر شوند. به هنگام نزول هواپیما، موارد ذکر شده برعکس می شود یعنی فشارمحیط به تدریج افزایش می یابد و در نتیجه فشار گوش میانی کمتر از فشار محیط می شود که برای جبران باید شیپور استاش بتواند باز شده و از طریق حلق به پشت پردۀگوش هوا رسانده و فشار دو طرف پرده را یکسان نماید.

    به هنگام مسافرت هوایی ، سوار شدن بر آسانسورهای سریع و شیرجه زدن به قسمت های عمیق استخر گاهی اوقات فشار محیط شدیداً تغییر پیدا می کند. اگر شیپور استاش قادر نباشد فشار را متعادل کند ممکن است پردۀ گوش پاره شود.

    عفونت گوش میانی نیز یکی از دلایل مهم پارگی پردۀ گوش است. تجمع چرک در گوش میانی به تمام جداره های گوش میانی فشار وارد می کند. از آنجائیکه تمام جداره های گوش میانی به استثنای پردۀ گوش استخوانی است نهایتاً این فشار می تواند پرده گوش را سوراخ نماید. با سوراخ شدن پردۀ گوش و خروج ترشحات گوش میانی به درون کانال گوش، فشار از روی پرده گوش کاسته می شود و معمولاً درد بیمار به سرعت کاهش می یابد. هر چند که در مواردی که عفونت گوش میانی شدید و میزان پارگی پردۀ صماخ زیاد باشد ممکن است این سوراخ به طور دائمی باقی بماند. ولی معمولاً پارگی ناشی از عفونت حاد گوش میانی خودبخود در عرض چند روز ترمیم می شود. بدیهی است درمان به موقع عفونت های گوش میانی را برای پیشگیری از آسیب های بعدی پردۀ گوش اقدامی ضروری است.

    پارگی پرده گوش به دلیل ورود ذرات جوشکاری بداخل کانال گوش نیز از مواردی می باشد که لازم است از آن نام ببریم. برخورد ذرات جوشکاری به پردۀ گوش باعث سوزاندن لبه های پارگی می شود. معمولاً این نوع پارگی برای همیشه باقی خواهد ماند و خودبخود ترمیم نخواهد شد برای ترمیم این نوع پارگی می توان از علل جراحی ترمیم پرده گوش که به آن میرنگوپلاستی می گویند بهره جست.

    وارد شدن آب با فشار زیاد به داخل کانال گوش نیز می تواند باعث پارگی پرده تمپان و آسیب دیدن استخوانچه های گوش داخلی شود. این نوع پارگی معمولاً با عفونت گوش میانی نیز همراه می شود و معمولاً برای نرمیم آن لازم است بیمار تحت عمل جراحی قرار گیرد.

    بدانید:

    -1 هیچگاه گوش خود را با وسایلی مثل گوش پاک کن، چوب کبریت ، گیرۀ مو و … تمیز نکنید.

    -2اگر دچار پارگی پردۀ گوش شدید وحشت نکنید. معمولاً پارگی های پرده گوش در عرض چند هفته خودبخود ترمیم می شوند.

    -3 در طی زمان ترمیم پارگی پردۀ گوش حتی الامکان فین نکنید.

    -4 در طی این زمان سعی کنید از ورود آب بداخل کانال گوشتان جلوگیری کنید و به هیچ عنوان از قطره های گوشی به طور خودسرانه استفاده نکنید.

    -5 عفونت گوش شانس ترمیم خودبخودی را کم می کند لذا بدنبال پارگی پردۀ گوش استفادۀ کوتاه مدت از آنتی بیوتیک خوراکی اقدام مناسبی است.

    -6 چنانچه پارگی خودبخود ترمیم نشود با عمل جراحی قابل ترمیم خواهد بود.

  4. آسيب‌ به‌ گوش‌ مياني‌ در اثر تغييرات‌ فشاري‌

    شرح بيماري :

    آسيب‌ به‌ گوش‌ مياني‌ در اثر تغييرات‌ فشاري‌ در اين‌ نوع‌ آسيب‌، گوش‌ مياني‌، شيپور اُستاش(مجرايي‌ كه‌ محفظه‌ گوش‌ مياني‌ را به‌ حلق‌ وصل‌ مي‌كند) و انتهاي‌ اعصابي‌ كه‌ در گوش‌ وجود دارند متأثر مي‌شوند.

    علايم‌ شايع :

    ‌ ناشنوايي‌ (به‌ درجات‌ مختلف‌) احساس‌ گرفتگي‌ در گوش‌ درد خفيف‌ تا شديد در گوش‌، يا در ناحيه‌ فك‌ و پيشاني‌ گيجي‌ و منگي‌ وزوز گوش‌ گريه‌ در شيرخواران‌ و خردسالان‌ علل‌ آسيب‌ ناشي‌ از افزايش‌ ناگهاني‌ فشار محيط‌ اطراف‌، مثلاً به‌ هنگام‌ ارتفاع‌ كم‌كردن‌ سريع‌ هواپيما يا به‌ هنگام‌ غواصي‌. در اين‌ شرايط‌، هوا از راه‌ بيني‌ و حلق‌ به‌ محفظه‌ گوش‌ مياني‌ مي‌رود تا فشار در دوطرف‌ پرده‌ گوش‌ متعادل‌ شود. اگر مجرايي‌ كه‌ از حلق‌ به‌ محفظه‌ گوش‌ مياني‌ كشيده‌ شده‌ است‌ (شيپور اُستاش‌) درست‌ عمل‌ نكند، فشار در محفظه‌ گوش‌ مياني‌ كمتر از فشار محيط‌ خواهد بود. اين‌ فشار منفي‌ در گوش‌ مياني‌ باعث‌ مي‌شود پردة‌ گوش‌ به‌ درون‌ گوش‌ كشيده‌ شود. بعداً ممكن‌ است‌ خون‌ و مخاط‌ در گوش‌ مياني‌ ظاهر شود. احتمال‌ بروز اين‌ آسيب‌ وقتي‌ كه‌ فرد سرماخوردگي‌ دارد و به‌ غواصي‌ مي‌پردازد يا با هواپيما سفر مي‌كند، بيشتر است‌.

    آسيب‌ در اثر ضربه‌ به‌ گوش‌ خارجي‌ يا مياني‌ (بوكس‌، اسكي‌ روي‌ آب‌، تصادفات‌، و غيره‌). عوامل تشديد كننده بيماري عفونت‌ تنفسي‌ اخير پرواز با هواپيما غواصي‌ سقوط‌ با چتر نجات‌ كوهنوردي‌ در ارتفاعات‌ بالا ورزش‌هاي‌ مستلزم‌ برخورد فيزيكي‌ كم‌ بودن‌ سن‌ (شيرخواران‌ و خردسالان‌). در اين‌ حالت‌ گشادكردن‌ شيپور اُستاش‌ (با قورت‌ دادن‌ آن‌ دهان‌) دشوار است‌.

    پيشگيري‌ :

    وقتي‌ كه‌ سرماخوردگي‌ داريد، غواصي‌ نكنيد. اگر مجبور به‌ مسافرت‌ با هواپيما هستيد، از قرص‌ها يا اسپري‌هاي‌ تخفيف‌دهنده‌ تورم‌ مخاط‌ حلق‌ و بيني‌ استفاده‌ كنيد. دستور دارويي‌ را رعايت‌ كنيد. به‌ هنگام‌ پرواز، زماني‌ كه‌ هواپيما در حال‌ ارتفاع‌ گرفتن‌ است‌ يا از ارتفاع‌ خود كم‌ مي‌كند، يك‌ شيريني‌ سفت‌ يا آدامس‌ را در دهان‌ بجويد تا به‌ اين‌ ترتيب‌ مجبور به‌ قورت‌ دادن‌ آب‌ دهان‌ خود به‌ دفعات‌ باشيد. يك‌ نفس‌ متوسط‌ بكشيد، بيني‌ خود را با دست‌ بگيريد و دهان‌ خود را ببنديد و سعي‌ كنيد با راندن‌ آهسته‌ هوا به‌ لُپ‌ها، هوا را به‌ داخل‌ شيپور اُستاش‌ برانيد (مانوور والسالوا). به‌ هنگام‌ ارتفاع‌ گرفتن‌ و كم‌كردن‌ ارتفاع‌، به‌ شيرخوار يك‌ شيشه‌ آب‌ يا آب‌ ميوه‌ بدهيد.

    عواقب‌ مورد انتظار اغلب‌ موارد با درمان‌ قابل‌ برگشت‌ هستند، بدون‌ اينكه‌ آسيب‌ يا ناشنوايي‌ دايمي‌ رخ‌ دهد. عوارض‌ احتمالي‌ ناشنوايي‌ دايمي‌ پاره‌ شدن‌ پرده‌ گوش‌ عفونت‌ گوش‌ مياني‌ درمان‌ اصول‌ كلي‌ در اغلب‌ موارد، هيچ‌ درماني‌ لازم‌ نيست‌ و علايم‌ در عرض‌ چند ساعت‌ يا چند روز برطرف‌ مي‌شوند.

    اگر گوش‌ ترشح‌ دارد، يك‌ تكه‌ كوچك‌ پنبه‌ را در كانال‌ گوش‌ خارجي‌ بگذاريد تا ترشح‌ را جذب‌ كند. ندرتاً لازم‌ مي‌شود كه‌ براي‌ آزاد كردن‌ مايع‌ محبوس‌ شده‌ در گوش‌ مياني‌، پرده‌ گوش‌ با جراحي‌ باز شود. گاهي‌ يك‌ لوله‌ كوچك‌ پلاستيكي‌ نيز در پرده‌ گوش‌ تعبيه‌ مي‌شود تا فشار در دو طرف‌ پرده‌ گوش‌ متعادل‌ باقي‌ بماند. اين‌ لوله‌ در عرض‌ 12-9 ماه‌ خود به‌ خود بيرون‌ مي‌افتد.

    داروها :

    براي‌ رفع‌ درد و ناراحتي‌ خفيف‌، مي‌توان‌ از داروهاي‌ كاهنده‌ تورم‌ مخاط‌ بيني‌ و حلق‌، و داروهاي‌ ضددرد مثل‌ استامينوفن‌ استفاده‌ كرد. امكان‌ دارد براي‌ شما قرص‌ها و اسپري‌هاي‌ قوي‌تر تخفيف‌ دهنده‌ تورم‌ مخاط‌ بيني‌ و حلق‌ تجويز شود. اين‌ داروها بايد حداقل‌ به‌ مدت‌ دو هفته‌ پس‌ از آسيب‌ مصرف‌ شوند. اگر عفونت‌ وجود داشته‌ باشد، آنتي‌بيوتيك‌ تجويز مي‌شود. فعاليت در زمان ابتلا به اين بيماري با شروع‌ بهبودي‌ علايم‌، فعاليت در زمان ابتلا به اين بيماري هاي‌ عادي‌ خود را از سر گيريد. رژيم‌ غذايي‌ هيچ‌ رژيم‌ خاصي‌ توصيه‌ نمي‌شود.

    منبع : انجمن علمی جراحان گوش ، گلو ، بینی و سر و گردن ایران

  5. کری ناگهانی

    كري یا کاهش شنوائی ناگهاني حالتي است كه فرديكه شنوائيش طبيعي است بطور ناگهاني و یا حداکثر در عرض 3 روز قسمتي يا تمام شنوائي يك يا هر دو گوشش را از دست مي دهد. طبق تعریف افت شنوایی حداقل باید 30 دسی بل باشد. از نظر آماری از هر 5000 نفر در طي يك سال يك نفر به اين مشكل دچار مي شود.

    كاهش شنوايي معمولا يك طرفه است و ممكن است با وزوز گوش و يا سرگيجه نیز همراه باشد. اگر سرگيجه نیز وجود داشته باشد معمولا در عرض يك هفته برطرف مي شود.

    اکثر مبتلایان به کاهش شنوائی ناگهانی بعد از بلند شدن از خواب برای اولین بار متوجه سنگيني گوششان مي شوند. در مواردي نيز ممكن است بيمار بدليل وزوز گوش از خواب بيدار شود. سایرین به هنگامی که گوشی تلفن یا هدفن را بر روی گوش خود قرار میدهند برای اولین بار متوجه افت شنوائی خود میشوند. بعضی دیگر از آنها ابتدا صدای “تق” بلندی را در گوششان میشنوند و سپس شنوائیشان را از دست میدهند.

    سير از دست رفتن شنوايي سريع است به طوريكه معمولا در عرض چند روز يا چند ساعت و يا بطور آني به ميزان زيادي از شنوائي فرد كاسته مي شود. هر چند دلايل مختلفي را براي پيدايش كري ناگهاني ذكر مي كنند اما در اكثر موارد دليل خاصي براي ان پيدا نمي شود.مقبول ترین فرضیه این است که علت این افت شنوائی کاهش یافتن خونرسانی و یا اکسیژن رسانی به سلولهای حساسۀ گوش داخلی است.

    شنوايي يك سوم از مبتلايان به تدريج در عرض چند روز کاملا به حد نرمال برمي گردد. كاهش شنوائي حدود نيمي از مبتلايان به تدريج بهتر مي شود اما به حد قبلي بر نمي گردد. ومتأسفانه در يك چهارم افراد كاهش شنوائي هيچ بهبودي نخواهد داشت. اگر شروع كاهش شنوايي با سرگيجه شديد همراه نباشد و ميزان كاهش شنوايي نیز خیلی شدید نباشد شانس بهبودي بيشتر میشود. هر چقدر زمان شروع علايم تا شروع بهبودي طولاني تر باشد احتمال بهبودي كمتر مي شود. همانطور كه سير شروع بيماري ناگهانی است سير بهبودی آن نيز سريع است به طوريكه وقتي بهبودي شروع مي شود معمولا در عرض چند روز بهبودي كامل مي شود.

    مبتلايان به كاهش شنوايي بعد از تشخيص بايد بلافاصله و بطور اورژانسی تحت درمان قرار گيرند. براي برطرف كردن اين مشكل درمان جراحي و جود ندارد اما درمان دارویی ممکن است بسیار کمک کننده باشد. هر چه قدر فرد مبتلا به کاهش شنوایی زودتر تحت درمان دارویی قرار گیرد شانس بهبود شنوائی وی افزایش می یابد.

    ترکیبات مختلف کورتیکواستروئیدی داروی اصلی برای درمان این مشکل است. از آنجائیکه تصور میشود علت اصلی کری ناگهانی کاهش خونرسانی یا اکسیژن رسانی به سلولهای گوش داخلی است عده ای از محققین استفاده از کاربوژن را توصیه می کنند. کاربوژن ترکیبی از اکسیژن و دی اکسید کربن است که گفته می شود استنشاق آن باعث بهتر شدن اکسیژن رسانی به گوش داخلی می شود. لازم به یادآوری است که همانند استروئیدتراپی استفاده از کاربوژن نیز ممکن است برای همه بیماران سودمند نباشد.

  6. عنوان این پست استفاده از موسیقی درمانی برای بهبود آسیب “زنگ زدن گوش” و از بخش گوش , می باشد

    پژوهشگران آلمانی در تحقیقات خود نشان دادند که با کمک موسیقی درمانی می توان در معالجه آسیب “زنگ زدن گوش” بهره گرفت.
    زنگ زدن گوش نوعی “وز وز ناخوشایند” است که در گوش شنیده می شود و موجب رنج بسیاری از افراد به خصوص سالمندان می شود.
    اکنون محققان دانشگاه مومنستر در آلمان نشان دادند که “زنگ زدن گوش” در واقع یک تحریک ناهنجار گیرنده های حسی شنوایی است. این دانشمندان نوعی موسیقی درمانی را برپایه سلیقه و ذائقه موسیقایی گروهی از بیماران طراحی کردند.

    این گروه، متشکل از 39 بیماری بودند که به طور متوسط به مدت 5 سال از ناهنجاری “زنگ زدن گوش” رنج می بردند. برای این بیماران به مدت یکسال حداقل به مدت 12 ساعت در هفته گوش دادن به این موسیقی ها تجویز شد.
    این محققان مشاهده کردند که در این بیماران پس از یکسال یک کاهش قابل توجه “وز وزهای ناخوشایند” ثبت شد.
    براساس گزارش بی. بی. سی، در حدود یک تا سه درصد از جمعیت دنیا از نوعی زنگ زدن مزمن در گوش رنج می برند که این ناهنجاری تا قابل ملاحظه ای بر روی کیفیت شنوایی و سطح زندگی این افراد اثر می گذارد.

    :: لینك ثابت
    نویسنده : فرزاد محمدزاده نظرات و پیشنهادات

    عنوان این پست عامل ناشنوایی ارثی کشف شد و از بخش گوش , می باشد

    دانشمندان آمریکایی در یک ژن مسئول ناشنوایی در موشها، پروتئینی را شناسایی کردند که از سلولهای حسی گوش محافظت می کند.
    محققان دانشگاه آیوا و ایالت کانزاس از موشها به عنوان مدل تحقیقاتی استفاده کردند چرا که ژنتیک شنوایی این حیوانات آزمایشگاهی شباهت بسیاری به ژنتیک شنوایی انسان دارد.
    این دانشمندان کشف کردند که یک جهش ژنتیکی در ژن claudin-9 مسئول این نقص ارثی است.
    در حقیقت این جهش ژنتیکی نمی تواند پروتئین عادی claudin-9 را تولید کند. پروتئین claudin-9 برای حفظ توزیع صحیح پتاسیم در داخل گوش ضروری است. بدون توزیع متعادل پتاسیم، سلولهای حسی به وسیله پتاسیم سمی می شوند و این مسئله عامل ناشنوایی ارثی است.

    براساس گزارش Plos Genetics، اکنون این دانشمندان قصد دارند نتایج کشف خود را در مورد انسان نیز بررسی کنند.
    امیدهای تازه ای برای درمان ناشنوایی
    دانشمندان به امیدهای تازه ای برای درمان ناشنوایی دست یافتند.
    به گفته محققان با توجه به پیشرفت های علمی در زمینه سلول های بنیادی امكان درمان ناشنوایی افزایش یافته است.
    دانشمندان امیدوارند بتوانند با توجه به پیشرفت هایی كه در این زمینه صورت گرفته است سلول های مربوط به شنوایی را در محیط آزمایشگاه كشت بدهند و به وسیله آن مشكل ناشنوایی را درمان كنند.

    :: لینك ثابت
    نویسنده : فرزاد محمدزاده

  7. لب خواني و گفتار خواني
    بازدید : 61 مرتبه
    تاريخ : جمعه یازدهم اردیبهشت 1388
    زنان بهتر از مردانمتغيرهاي قابل پيش بيني در لب خواني : لب خواني مي كنند.

    جوانان بهتر از افراد مسن لب خواني مي كنند.

     كسي كه دانش لغاتي محدود دارد در روند لب خواني دچار مشكل مي شود.
    عواملي كه روند لب خواني را با مشكل مواجه مي كنند:
    پديداري اصوات
    سرعت گفتار
     تاثيرات توليد و تكيه
    تاثيرات گوينده
    ويزم ها و همخوان ها

    پديداري اصوات
    بسياري از اصوات از نظر حركت دهان داراي حداقل پديداري هستند.

     Barber and wodward)) برآورد نمودند كه 60% اصوات گفتاري يا برروي دهان پديدار نمي باشند يا براحتي قابل مشاهده نيستند.
    واژه هاي كه با همخوان ها آغاز مي شوند بر روي صورت بيشتر پديدار مي باشند.
    همخوان هاي كه پديداري محدود دارند صداهايي هستند كه داخل دهان توليد مي شوند.
    سرعت گفتار
    در گفتار محاوره ،گوينده 150 تا 250 كلمه در دقيقه مي گويد و يا 4 تا 7
    سيلاب در ثانيه و مانع از وقفه در زمان طي شده مي گردد.در حالي كه
    يك گوينده معمولي به طور ميانگين 15 آوا در ثانيه توليد مي نمايد.و چشم
    انسان در اين فاصله 4 تا 10 حركت مجراي دهان رامي تواند ثبت
    كند،بنابراين لب خواني زمان اندكي براي تفكر درباره كليت يك واژه
    دارد،گاه ممكن است وقوع هر واژه را درك نكند.
    تاثيرات استرس(هم توليدي)
    سومين عامل دشواري لب خواني تاثيرات استرس و توليد مي 
    باشدكه ممكن است يك صدا بر اساس بافت فنتيك و زبان
    شناختي آن متفاوت به نظر مي رسد.
     استرس نيز وضوح و پديداري واژه ها را تحت شعاع قرار مي دهد.
    تاثيرات گوينده
     گوينده نيز مي تواند تاثيرات گيج كننده بر روي لب خواني داشته باشد.
    زيرا كه يك صدا كه توسط دو نفر توليد مي شود ممكن است متفاوت به نظر برسد.
    البته لهجه هاي مختلف نيز در توليد واژه هاي يكسان تفاوت ايجاد مي كنند.
    ويزم و هموفنس
     ويزم ها:گروهي از اصوات گفتاري هستند كه بر روي صورت
    يا لب ها شبيه به هم مي باشند.اصوات((m,b,pويزم مي باشند
    حين تلفظ بر روي دهان قابل تشخيص از يكديگر نيستند.

    هموفن:واژه هاي كه بر روي دهان يكسان و شبيه به هم به نظر
    مي رسند خيلي واضح نيست كه كداميك از واژگان هموفن بوده
    است.
    زمانيكه فقط سيگنال بصري گوينده باشد نمي توان به
    وضوح واژگان را از هم تمايز داد.

     بين 40 تا 60 درصد واژگان انگليسي هموفن هستند.

    اهميت باقي مانده شنوايي
    فردي كه براي برقراي ارتباط گفتاري بسيار به سيگنال بصري
    وابسته باشد گفته مي شود كه داراي حداقل باقيمانده شنوايي
    است،كه مي تواند مفيد باشد.
    عواملي كه روند گفتار خواني را متاثر مي سازند
    گوينده
    پيام
     محيط گفتار خوان
    گفتارخواني

    گوينده
    عواملي چون بيانات صورتي ،طرز بيان،زبان بدن،سرعت گفتار،شدت گفتار،لهجه،آهنگ واسترس.
    رفتارهاي گوينده،آشنايي با بيمارو جنسيت مي تواند برعملكرد
    گفتار خوان تاثير گذار باشد.(فرياد كشيدن،سريع صحبت كردن و……)
    پيام
    پيامي كه گوينده ابراز مي كند مي تواند روند گفتار
    خواني را تحت تاثير قرار دهد.
    ساختارو اجزاي واژگان نيز بازشناسي گفتار را متاثر مي گردد.
    محيط و موقعيت ارتباطي
    زاويه ديد،فاصله،روشنايي،نويز زمينه،اكوستيك اتاق و
    …از اين دسته اند.
    گفتار خواني
    شامل مهارت لب خواني ،باقيمانده شنوايي،استفاده از
    تقويت كننده مناسب،خستگي،محركي براي درك،مهارت
    هاي زباني و دقت وتوجه.
    در نهايت متغيرهاي وابسته بهفرد مي تواند گفتارخواني
    را متاثر شود.
    مترجم شفاهي
     حضور يك مترجم شفاهي براي سخت شنوا مفيد و گاه ضروري است.
    مترجم شفاهي:كسي كه در يك موقيعت واضح نسبت به سخت شنوا قرار دارد و پيام گوينده را به طور خاموش تكرار مي كند كه گاه با تاخير يك يا دوواژه اين كار را انجام مي دهد.
    منبع کتاب foundation of aural rehabilitation

  8. سلام چهل ساله هستم حودو یک ماه می شود که صدای تاپ تاپ مثل صدای پیکور همراه با لرزش در گوش چپم احساس می کنم موقع خواب به خصوص به چپ که می خوابم بیشتر می شود لطفا راهنمایی بفرمایید

    1. جناب حسین
      سلام وقت شما بخیر
      احتمالا گوش شما جرم دارد و این حالت را بوجود آورده با مراجعه به گوش پزشک از این موضوع مطمئن شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × پنج =