تاثیرات سو ء کم شنوایی بر گفتار وزبان

افت شنوایی خفیف (۲۵-۱۶ دسی بل)
دراین بچه هاواکه هابه وضوح شنیده می شودممکن است همخوان های بی صدا(unvoice)شنیده شوند ودارای اختلالات عملکرد یادگیری شنیداری خفیف درزبان هستند.

آنچه بدون کمک می شنوند شامل تمام صداهای گفتاری ،صدای مصوت ،

دارای مشکل دربا دقت ادا کردن حروف بی صداوصامت ها هستند

.از نظر مشخصات گفتار وزبان دارای مشکل در زبان ومشکل در یادگیری هستند.
در این بچه ها اختلال عملکرد یادگیری شنیداری ممکن است منجر به عدم توجه وتاخیر زبانی ملایم ومشکلات گفتاری ملایم شود.

افت شنوایی ملایم(۴۰-۳۶دسی بل)

این نوع کم شنوایی در یادگیری زبان و برقراری ارتباط تاثیر اندکی دارد و حروف واکدار به طور واضح شنیده میشود.همخوان های بیصدا ممکن است که شنیده نشود
کودکی با این میزان افت شنوایی بعد از اولین سال زندگی مشکلات یادگیری در او به عدم توجه و تاخیرزبانی اندک و مشکلات گفتاری اندکی منجر میشود
تنها اصوات گفتاری واکدارو بلندتر رامیشنود
کلمات کوتاه بدون تکیه و اصوات گفتاری با شدت کم از قبیل انسدادی و سایشی بی واک قابل شنیدن نمی باشد
علایم صوتی گفتار که شنیدن می باشند ممکن است توسط فردی که مشکل انتقالی دارد مشکلتر قابل درک باشد تا فردی که مشکل حسی-عصبی دارد

افت شنوایی متوسط ( ۵۵ – ۴۱ دسی بل )
این کودکان تقریبا” همه اصوات گفتاری در سطح گفت و گو را نمی شنوند ، اما قدرت درک زبان با استفاده از تقویت کننده را دارند . کودکانی با این میزان افت ، ممکن است عدم توجه ، عقب ماندگی زبانی ، مشکلات گفتاری و مشکلات یادگیری را نشان بدهند . کودکانی با افت متوسط در یادگیری اجزایی مثل معنی کلمات و قوانین دستور زبان دچار مشکلات بارزی می شوند . علت این است که آن ها بعضی از اصوات گفتاری را نمی توانند بشنوند و دیگر اصوات را هم به صورت ناقص دریافت می کنند . با این میزان افت واکه ها بهتر از همخوان ها شنیده می شوند . کودکانی با این میزان دقت در شنیدن کلمات کوتاه و بدون تکیه از قبیل کلمات ربط و حروف اضافه انتهای کلمات ( s- ed ) مشکل دارند . چنین کاهشی در اطلاعات ورودی به کودک می تواند منجر به ابهام دریافت اصوات گفتاری و معانی کلمات شود . منظور از معنی کلمات به مشکل درک مجموعه لغات ، مشکل در کلمات چند معنی ، مشکل در طبقه بندی اشیاء ، ابهام در قوانین دستوری ، اشتباهات در جایگاه کلمات در جمله ، حذف حروف تعریف و حروف ربط ، حروف اضافه محدود می شود . تولید گفتاری افراد با افت شنوایی متوسط شامل تولید همخوان هایی آسیب دیده و حذف شده می شود . شنوندگان بی تجربه ممکن است در درک گفتار چنین افرادی با افت شنوایی متوسط مشکل داشته باشد و نتوانند حرف آن ها را درک کنند .

افت شنوایی متوسط به طرف شدید(۷۰-۵۶  دسی بل)

افت شنوایی شدید (۹۰-۷۱ دسی بل):

وضعیت شنوایی بدون تقویت:هیچ یک ازاصوات گفتاری رادرسطح مکالمه ی طبیعی نمی شنود.
تاثیرات معلولیت زااگردرمان نشوددرسال اول زندگی:مشکلات گفتاری شدید،عقب افتادگی زبانی،اختلال عملکردیادگیری،عدم توجه
نیازهای احتمالی:سمعک،آموزش شنیداری،گفتارخوانی،گفتاردرمانی ،اختصاص دادن کلاس های خاص برای آنها.

افت شنوایی عمیق  (افت شنوایی بیشتر از ۹۰ دسی بل):

وضعیت شنوایی بدون تقویت:هیچ یک ازاصوات گفتاری یا صداهای دیگر را نمی شنود.تاثیرات معلولیت زا اگردرمان نشوددرسال اول زندگی:مشکلات گفتاری شدید،عقب افتادگی زبانی،اختلال عملکردیادگیری،عدم توجه به دنبال دارد.
نیازهای احتمالی:سمعک،آموزش شنیداری ،گفتارخوانی،گفتاردرمانی ،اختصاص دادن کلاس های خاص برای آنها.ملاحظات خاص سر کلاس.

سه نوع از مشکلات ارتباطی کم شنوایان:

فرد کم شنوا اغلب بیان می کند که من صداها را می شنوم اما تشخیص نمی دهم- در واقع سه دلیل عمده در کم شنوایی باعث اختلال در ارتباط می شود:

۱) نشنیدن گفتار آهسته و افت حساسیت

بیشتر مردم فکر می کنند که افت شنوایی یعنی کم شدن بلندی صدا. یعنی صدا یا گفتار با بلندی معمول را مشکل می شنوند.

۲) اشکال در شنیدن حروف بی صدا و یا افت در فرکانس های زیر

افرادی که دارای افت در فرکانس های زیر هستند، در شنیدن و فهم حروفی مثل ت – س – ش مشکل دارند.

در این حالت تشخیص بین کلماتی مثل سیر، پیر ، سخت می شود که این امر باعث اشکال در فهم گفتار است.

۳) اشکال در درک گفتار در محیط های شلوغ و پر سر و صدا

بعضی از افرادی که در محیط های آرام مشکلی ندارند ناگهان در مواجهه با محیط های پرسر و صدا با مشکل روبرو می شوند، و این به دلیل پوشانده شدن صداهای گفتاری توسط سر و صدا و نهایتاً شنیده نشدن گفتار است. یک فرد با شنوایی طبیعی به راحتی صدای گفتار را از سر و صدای زمینه تشخیص می دهد در حالی که تشخیص صدای گفتار از سر و صدای محیط برای فرد کم شنوا مشکل می باشد.

ارسالی:شفیعه پناه زاده،مهدی بازیار،عاطفه رحمتی،شمیم حسینی فر،فاطمه عباسی،آرمان آراسته،آرزو حسنوند دانشجویان گفتار درمانی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *