ویزگی های کلاس های آموزشی کم شنوایان :

ویزگی های کلاس های آموزشی کم شنوایان :
سلسله مباحثی پیرامون شنوایی و شنوایی شناسی (48)
 معلمین در رابطه با استراتژی های ارتباطی با دانش آموزان کم شنوا جهت یادگیری زبان آموزش دیده اند.
 مدیر مدرسه کم شنوایان باید دارای مدرک آموزشی دانش آموزان کم شنوا باشد.
 دانش آموز کم شنوا باید احساس خوبی از ارتباط با معلم خود داشته باشد و بتواند سوالات و احساسات خود را با او در میان بگذارد.
 معمولا ناظرین توانایی هستند که بر برنامه آموزشی و عملکرد معلمین نظارت کرده و به والدین آموزش های لازم را می دهند.
کلاس های درس عادی که در آن کم شنوایان حضور دارند، چه ویژگی هایی دارد؟
 از آنجایی که نگرانی اصلی این دانش آموزان سازگاری با سایرین است، راهنمایی های معلم عادی و کنترل دانش آموزان کم شنوا توسط معلم کم شنوایان کمک زیادی می کند.
 در این کلاس ها که از زبان اشاره استفاده نمی شود، رابط کم شنوایان به دانش آموزان کم شنوا کمک فراوانی می کند.
 با بزرگتر شدن کودک تمایل به کمک گرفتن از رابط کم شنوایان کمتر می شود.
 رابط کم شنوا برای این دانش آموزان یادگیری مفاهیم زبان را آسانتر می کند.
 کودک کم شنوا نباید به حضور رابط کم شنوایان وابسته شود و سایر دانش آموزان شنوا نیز نباید به رابط کم شنوایان به جای معلم توجه کنند.
بطور کلی در کلاس هایی که دانش آموزان کم شنوا حضور دارند، الزامی است:
 تجهیزات آموزشی مورد استفاده باید به گونه ای باشد که تمام حواس کودکان را درگیر کند مانند استفاده از پروژکتورهاف ابزارهای بصری مثل جارت و لیست لغات برای تسهیل نوشتن و …
 استفاده از فیلم ها و تصاویر ویدیویی در کلاس درس، بهره مندی از وسایل تقویت و کمک شنوایی مثل FM و LOOP لازم است.
 زنگ های هشدار نباید فقط از طریق بلندگو اعلام شود بلکه باید از طریق بصری برای آن ها ترجمه شود مثلا چراغ داشته باشد.
 کودکان کم شنوا نیز باید همانند سایرین در دوره های آموزشی روش های مقابله با بلایای طبیعی و فرآیند و اهداف آتش نشانی شرکت کنند.
 کودکان کم شنوا باید به قوانین مدرسه دسترسی داشته باشند و با آنها آشنا شوند.
 نحوه نشستن دانش آموزان کم شنوا باید به گونه ای باشد که به راحتی معلم و رابط کم شنوایان را ببینند پس نشستن بصورت دایره یا نیم دایره مناسب تر است.
 نور زیاد به علت سخت کردن لب خوانی دسترسی دانش آموزان کم شنوا را به معلم، رابط کم شنوایان و سایر دانش آموزان کم می کند.
 نویز زیاد شرایط شنیداری دشواری را برای دانش آموان کم شنوا ایجاد می کند و باعث کاهش تمرکز آنها بر روی کلاس درس می شود.
 باید به دانش آموزان کم شنوا قوانین راجب به اینکه چه زمانی می توانند وارد بحث شوند و یا اینکه سوال بپرسند، آموزش داده شود.

منبع: راهکارهای آموزش و توانبخشی کودکان کم شنوا
نویسندگان: خسرو گورابی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر یونس لطیفی، رضا حسین آبادی و نفیسه شمیم
به همت ادیولوژیست نورین تقی پور

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *