چرا سمعک برای دو گوش بهتر از یک گوش است

اهمیت شنیدن، با دو گوش مثل دیدن با دو چشم است. لذا در صورت وجود افت شنوایی دو طرفه، بهتر است که از دو سمعک استفاده شود.

محاسن استفاده از سمعک دو گوشی عبارتند از:

– توانایی جهت یابی اصوات بهتر می شود.

– فهم گفتار در محیط های پر سر و صدا بهبود می یابد.

– صداها بهتر و راحت تر شنیده می شوند.

– احتمال نشنیدن صداها (محرومیت شنیداری) کم می شود.

جهت یابی صدا

مغز برای تعیین جهت صدا به دو گوش نیاز دارد، به این ترتیب که با مقایسه ورودیهای دو گوش، در کسری از ثانیه جهت صدا را مشخص می نماید. مثلاً شما می توانید جهت نزدیک شدن یک اتومبیل به سمت خود را تشخیص دهید. این فرایند را جهت یابی صوتی می نامند.

دلیل جهت یابی صوتی، فاصله بین دو گوش است . مثلاً صدای بوق ماشین که در طرف چپ سر قرار گرفته، چند میلی ثانیه زودتر به گوش چپ می رسد و شدت این صدا در گوش چپ بیشتر از گوش راست است. به همین دلیل ما می فهمیم که ماشین از سمت چپ به طرف ما می آید.

فهم صحبت ها در محیط های شلوغ

سر و صدا فهم صحبت های دیگران را دشوار می سازد. در افرادی که شنوایی دو گوششان یکسان نیست، افتراق صدای گفتاری از سر و صدا بسیار دشوار می شود.

یک محیط پر سر و صدای معمولی

تصور کنید که سر میز شام نشسته اید، سعی دارید با فرد کناری خود صحبت کنید. در عین حال سایرین هم با هم صحبت می کنند. این سر و صدای زمینه فهم و حتی شنیدن مکالمات را مشکل می سازد. در این حال شما سعی می کنید با افزایش ولوم سمعک خود، صداها را بلندتر کنید ولی این کار مسئله را بدتر می کند. چون صداها بلندتر می شوند اما در وضوح صدا تغییری ایجاد نمی شود. در این حال صدا را کم می کنید ،که صداها کمتر از حالت اول می شوند.

سر و صدای مزاحم

با تجویز دو سمعک برای هر دو گوش می توانید عملکرد طبیعی مغز را به حالت طبیعی برگردانید . در عین حال دراستفاده دو گوشی سمعک به تقویت کمتری در هر سمعک نیاز داریم، پس سر و صداها کمتر آزار دهنده می شوند. درضمن احتمال فیدبک سمعک کاهش می یابد.

کاهش احتمال محرومیت شنیداری

تجویز دو گوشی سمعک ، محرومیت شنیداری را کم می کند. با تجویز یک گوشی سمعک به تدریج مغز قابلیت پردازش اطلاعات در گوش فاقد سمعک را از دست می دهد. بنابراین ریسک محرومیت شنیداری در این حالت بالا می رود

یک دیدگاه در “چرا سمعک برای دو گوش بهتر از یک گوش است

  1. سرکار خانم شیرین شاکرمی دانشجوی شنوایی شناسی
    باسلام
    مطلب ارسالی شنما دریافت ومنتشر خواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + پنج =