مشاوره ها ، مراقبت ها و آموزش های بعد از عمل کاشت حلزون

حدود یک ماه بعد از عمل جراحی شما ، پردازنده سیگنالها ، میکروفون و دستگاه تفسیر و معنی کننده اصوات در خارج از گوش شما قرار داده می شود و تنظیم میگردد . به شما یاد می دهند که چگونه از این دستگاهها مراقبت کنید و چگونه از این طریق به صداها گوش فرا دهید . بعضی از کاشتها زمان طولانی تری برای تنظیم شدن و آموزش مربوطه نیاز دارند . همچنین ممکن است تیم توانبخشی از شما بخواهند تا برای انجام معاینات دوره ای و در صورت لزوم تنظیم دوباره پردازنده گویایی به کلینیک مراجعه کنید .

* توجه : دستگاه کاشت حلزون شنوایی نمی تواند شنوایی کاملاً عادی شما را بازگرداند و میزان مفید بودن آن از فردی به فرد دیگر فرق می کند . بیشتر استفاده کنندگان به این نتیجه رسیده اند که این دستگاه به آنها کمک می کند تا با کمک لب خوانی تکامل یافته تری بتوانند ارتباط بهتری برقرار سازند .

البته بیش از نیمی از انها قادر شده اند که بدون نیاز به نشانه های بینایی صحبتها را تشخیص دهند و بچه هایی که در اطراف سن ? سالگی کاشت حلزون شنوایی شده اند ، شنوایی بهتر و نزدیک تری به حالت طبیعی داشته اند .

* عوامل گوناگونی هستند که میزان استفاده مفید از این دستگاه را در کاربردهای مختلف مشخص می کنند :

· مدت زمانی که شخص ناشنوا بوده است .

· تعداد رشته های عصب شنوایی موجود

· انگیزش بیمار برای یادگیری شنیدن

تیم جراحی شما برایتان توضیح خواهند داد که چه انتظارات معقول و منطقی می توانید از این دستگاه داشته باشید . قبل از اینکه بدانید آیا دستگاه شما خوب کار می کند یا نه ، لازم است که به روشنی بدانید که شما چقدر وقت صرف کنید تا به نتیجه برسید . این دستگاه برای تعداد معدودی از بیماران مفید نبوده است .

۱- سن ۱۸ ماه یا بیشتر
۲- افت شنوایی عمیق دو طرفه
۳- عدم استفاده مطلوب از سمعک و یا دیگر وسایل کمک شنوایی
۴ – عدم هرگونه ممنوعیت پزشکی
۵- انگیزش بالا و داشتن انتظارات معقول
۶- شرکت در برنامه های آموزشی تربیت شنوایی با تکیه برمهارتهای شنیداری و گفتاری
چه عواملی در تعیین کاندیداتوری فرد مورد نیاز است ؟
ارزیابی های پیش از کاندیداتوری عبارتند از :
۱- ارزیابی های شنوایی شناسی
۲- استفاده آزمایشی از سمعک
۳- معاینات پزشکی
۴- مشاوره روانشناسی
میزان سودمندی عمل کاشت حلزون چه اندازه است ؟
۱- افزایش آگاهی از اصوات محیطی
۲- بهبود شناسایی اصوات گفتاری
۳- تولید و افزایش مهارتهای لبخوانی
اگرچه سطح موفقیت یک فرد نمی تواند قابل پیش بینی باشد ؛ اما استفاده دراز مدت از توانبخشی شنوایی میتواند سبب بالا بردن موفقیت گردد. ضمنا باید یاد آور شد که سودمندی کاشت حلزون در میان دریافت کنندگان متفاوت است.
عمل کاشت حلزون چگونه عملی است و عوامل خطر کدامند؟
عمل جراحی برای کاشت اجزای داخلی دستگاه در حدود سه ساعت طول میکشد و معمولا طی یک مرحله انجام میشود . برای هر عمل جراحی ؛ خطرات بالقوه ای وجود دارد که آگاهی از آنها مهم می باشد. در این میان عوارض جانبی مختصری برای دریافت کنندگان کاشت حلزون گزارش شده است .
بعد از عمل چه مراحلی لازم است؟
قسمتهای خارجی کاشت شده ؛ ۴-۶ هفته بعداز عمل متصل میگردند و سیستم کاشت شده بر اساس نیازهای هر فرد برنامه ریزی میشود. آموزشهای تربیت شنوایی تا زمان حصول نتیجه از وسیله کاشت باید ادامه یابد.
دستگاه کاشت حلزون از چه قسمتهایی تشکیل شده است؟
۱-صدا از طریق میکروفون در یافت میشود ۲-صدا از طریق میکروفون وارد آنالیز کننده گفتار می شود .۳-آنالیز کننده صداها را آنالیز و دیجیتالی کرده و به کدهای مشخصی تبدیل میکند. ۴- سیگنالهای کدبندی شده از طریق سیم مربوطه به انتقال دهنده خارجی منتقل میگردد.
۵-انتقال دهنده اصوات دیجیتالی را از طزیق پوست به انتقال دهنده داخلی ارسال میکند.
۶- قسمتهای داخلی دستگاه ؛ اصوات دیجیتالی رابه اصوات الکتریکی تبدیل میکند
۷- سیگنالهای الکتریکی از طریق الکترودهای دستگاه به فیبرهای عصبی منتقل میشود.
۸- سینگلهای منتقل شده از طریق عصب شنوایی به مغز انتقال می یابد

from

mansoore bazzi

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت − سه =