تجویز سمعک مناسب بهترین راه برای رفع کم شنوایی در سالمندان

60916_982
دکتر خسرو گورابی، رئیس انجمن شنوایی شناسان ایران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: کم شنوایی در سالمندان به عنوان یک روند طبیعی سنی در همه جای دنیا و در همه افراد وجود دارد که با توجه به افزایش سن امید به زندگی خصوصا در جامعه ما که ارتقا سطح بهداشت به حد مطلوبی رسیده، سالمندان زیادی هستند که دوره سالمندی بیشتری را تجربه می کنند و از طرفی پیک جمعیتی ما به طرف سالمندی در حال حرکت است و در سال های آینده با جمعیت زیادی از سالمندان مواجه هستیم.

وی در ادامه گفت: در شنوایی شناسی جمله ای است که می گویند هر چه سنین بازنشستگی بیشتر، گوش های بازنشسته بیشتر، به این معنی که ما یک فرد بازنشسته داریم و دو گوش کم شنوا و این روند طبیعی سن باعث می شود که کم شنوایی به صورت یک رفتار پذیرفته شده در فرد شکل بگیرد و کم شنوایی اش را طبیعی تلقی کند.

وی افزود: سالمندان که دچار کم شنوایی می شوند از دیگران توقع دارند که با آنها ارتباط بهتری داشته باشند و در بسیاری از موارد حتی حاضر به پذیرش کم شنوایی نیستند و ما معمولا با کم شنوایان میانسال و سالمندی طرف هستیم که با زور بستگانشان برای سنجش شنوایی و گرفتن سمعک مراجعه می کنند.

وی تصریح کرد: کم شنوایی به عنوان یک شکل مزمن و نه حاد مطرح است در نتیجه سالمندان از پذیرش سمعک خودداری می کنند.

وی اظهار داشت: سالمندان سمعک را علامتی برای بروز سالمندی و پیری تلقی می کنند درحالی که استفاده از سمعک در سالمندان علاوه بر حل مشکل شنوایی و برگرداندن آن ها به جامعه به معنی اقدام به شرکای ارتباطی آن هاست.

وی ادامه داد: باید با زبان مناسب واقعیت کم شنوایی را با آن ها بازگو کنیم و در نظر بگیریم که آنان را امیدوار کنیم چرا که سالمندان به دلیل روند افزایش سن تا حد زیادی امید خود را از دست داده اند.

وی در پایان گفت: اگر تجویز سمعک مناسب برای سالمندان صورت پذیرد عملا آن ها زندگی طبیعی خواهند داشت چرا که اینها پدربزرگ ها و مادربزرگ هایی هستند که باید پاسخگوی توقعات ارتباطی فرزندان و نوه هایشان باشند و در صورت استفاده از سمعک مناسب می توانند صدای تلویزیون و تلفن را به راحتی بشنوند و در جلسات خانوادگی و مهمانی ها حضور پیدا کنند و به عنوان فردی فعال حتی در عرصه کار و فعالیت می توانند به عنوان ذخیره های تجربه جامعه مورد استفاده قرار بگیرند./ح

5 دیدگاه در “تجویز سمعک مناسب بهترین راه برای رفع کم شنوایی در سالمندان

  1. سلام آقای گورابی امیدوارم حالتون خوب باشه . میخواستم بدونم میشه از رشته های مختلف ،ارشد رشته شنوایی رو قبول شد ؟یاباید حتما رشته کارشناسی شنوایی باشه ؟ ممنون میشم راهنماییم کنید

  2. سلام روز خوش ، جناب دکتر گورایی ممنون خواهم شد ، اگر به سئوالات من پاسخ داده راهنمایی فرمایید .

    1- آیا برای انتخاب وتجویز سمعک معیارهای علمی وفنی وجوددارد یا اینکه معیار انتخاب سمعک متناسب با شنوایی بیماران ، صرفا توان مادی آنها برای پرداخت هزینه سمعک های پیشهنادی توسط اودیولوژیست ، کفایت میکند .
    2- آیا یک شنوایی شناس در همه کشورها بدون نظارت پزشک متخصص می تواند بر اساس دیاگرام شنوایی سنجی ، انتخاب وتجویز سمعک نماید .
    3- ایا برای تجویز سمعک صرفا” دیاگرام شنوایی شناسی کفایت می کند یا آزمایشهای تکمیلی دیگری ضرورت دارد تا سمعک متناسب با نیاز توان خواه تجویز شود .
    4- آیا در صورت انتخاب وتجویز سمعک نامناسب به ساختار شنوایی توان خواه آسیبی وارد نمی شود .
    5- در صورتیکه در اثر انتخاب وتجویز سمعک نا مناسب به ساختار شنوایی توان خواه آسیب وارد شود مسئولیت آن با کیست وآسیب دیده چگونه می تواند آسیب وارده را جبران نماید .
    6- آیا آسیب وارده به ساقه مغز قابل بازگشت است .
    7- آیا مراجعی وجود دارد که فرد آسیب دیده بتواند اثبات ادعا نموده ، ضرر وزیان خود را جبران نماید . لطفا” راهنمایی فرمایید . با سپاس فراوان

    1. جناب آقای کامران
      باسلام
      1-برای تجویز سمعک معیار های علمی وجود دارد وتوان مالی آخرین (والبته تاثیر گذار )است
      2-شنوایی شناس فقط در دفتر ارزیابی شنوایی خود شهر دارای مجوز می تواند خدمات ارائه کند در غیر اینصورت مددجو باید اطلاعات کافی از آدرس وی برای در یافت خدمات بعد از تجویز را داشته باشد.شنوایی شناس می تواند تجویز وارائه وخدمات لازم را برای سمعک بدون نیاز به کس دیگری ارائه کند
      3- ادیوگرام برای تجویز سمعک لازم ولی کافی نیست اطلاعات دیگر و آزمون های دیگری هم ممکن است لازم باشد
      4-مسئو لیت تجویز سمعک با شنوایی شناس است ودر صورت تجویز نا مناسب باید پاسخگو باشد
      5-در مورد اسیب های وارده باید پرونده بیمار مطالعه شود
      6- در مورد آسیب به ساقه مغز هم باید سابقه بیمار بررسی شود
      7-سازمان نظام پزشکی / انجمن شنوایی شناسان ایران/ انجمن علمی شنوایی شناسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × چهار =