اسباب بازی و کم شنوایی کودکان

تولید کنندگان اسباب بازی تحت فشار ویژه ای از مقرارت تولید قرار دارند که آنها را موظف به رعایت مقررات تولید اسباب بازی با صدا ی کمتر از حد آسیب رساندن به شنوایی کودکان می کند.
واقعیت این است که از سال ۲۰۰۹ قوانین ساخت اسباب بازی توسط
American Society of Testing and Materials (ASTM) (ASTM F963-08)
تهیه وتدوین شده وکلیه تولید کنندگان موظفند صدای تولیدات خود را برای کودکان کمتر از ۸۵ دسی بل در فاصله ۵۰ سانتی متری نگهدارند .
این استاندارد دارای نقص جدی است زیرا اکثر کودکان اسباب بازی خود را دردست خود و کنار گوش های خود نگه می دارند و هر کسی می تواند گواهی دهد که فرزندان خود آنها، به خصوص جوانترها، تمایل دارند که اسباب بازی های خود را بسیار نزدیک به گوش خود یا دیگران قرار دهند.

اخیرا این موضوع توسط:
The Sight & Hearing Association (SHA) teams up with the University of Minnesota
به چالش کشیده شده است و بیان شده که کودکان اسباب یازی خود را حد اکثر به بلندی بازوی خود که بیش از ۲۵ سانتی متر نیست از خود دور نگه می دارند و این فاصله قطعا مانع از آسیب به شنوایی آنان نیست.
محققین تعداد زیادی از اسباب بازی هایی را مورد ارزیابی قرار دادند ومشخص شد که میزان صدا در آنها به شدت بالاتر از ۱۰۰ دسیبل درست در کنار بلندگو بود .
حال ۱۰۰ دسی بل چیست؟ چقدر بلندی دارد ؟ ۱۰۰ دسیبل “مثل یک اره برقی در کانال گوش” است.
صداهایی که ۸۵ دسی بل یا بلندتر هستند می توانند به طور دائمی به شنوایی آسیب برسانند.هرچه صدا بلند تر باشد در زمان کوتاه تری می تواند آسیب رسان باشد
یک صدا با ۸۵ دسیبل بلندی ممکن است با هشت ساعت در معرض آن قرار گرفتن آسیب شنوایی دائمی ایجاد کند ، در حالی که صدای ۱۰۰ دسی بل می تواند پس از تنها ۱۵ دقیقه همان میزان آسیب وارد کند .
این در حالی است که سیستم شنوایی نوزادان و کودکان و نوجوانان بسیار حساس تر است وممکن است درکمتر از ۱۵ دقیقه هم آسیب جدی در آن اتقاق بیافتد .
نتیجه گیری واضح این است که ما کودکان ما را در معرض خطر شدید آسیب شنوایی در سن بسیار زودهنگام قرار دارند . و کنترل صنعت اسباب بازی برای والدین ممکن نیست و امکان حفاظت از شنوایی کودکان را ندارند، وقتی کودکان این اسباب بازی ها از قفسه فروشگاه برمی دارند وهرگز قانع نمی شوند که برای آنها زیان بار است به نظر شما چه باید کرد .
متاسفانه همین تحقیقات نشان داد که بعضی از این اسباب بازی ها تا ۱۲۴ دسی بل صدا داشتند که فقط بر اساس استانداردموسسه ملی ایمنی و بهداشت شغلی ) NIOSH ( فقط ۴ ثانیه کافی است فردی در معرض آن قرار گیرد و کم شنوایی جدی دائمی پیدا کند.

محققین برای این مسئله پیشنهادات ذیل را ارائه کرده اند :
• والدین باید آگاهی خود را در این زمینه افزایش دهند.
• قبل از خرید به صدای اسباب بازی گوش دهند اگر به نظر شان صدای بلندی دارد حتما برای کودک آن صدا خیلی بلندتر است از خرید این اسباب بازی ها برای کودکان امتناع کنند .
• و اگر مجبور به خرید شدند یا به عنوان هدیه به کودک داده شد است، حتما خروجی صدای اسباب بازی را با نوار چسب ببندید تا صدای کمتری از آن خارج شود .
• از او بخواهند از این اسباب یازی ها کمتر استفاده کند.
• حتما شنوایی کودک شان را مورد آزمایش شنوایی قرار دهند و مرتبا با شنوایی شناس کودک خود در ارتباط باشید .
• اگر کودک شما در کنسرت ها و یا رویدادهای ورزشی شرکت می کند حتما از محافظ های ویژه کودکان استفاده کنید .
• بعد از حضور در این اماکن حتما شرایط استراحت صوتی و خواب آرام را برای او فراهم کنند تا اگر کم شنوایی موقت ایجاد شده باشد با استراحت صوتی دوباره به شنوایی طبیعی برگردد .
• هرگاه احساس کردند کودک به صداها بی توجه شده است یا باید چند بار او را صدا کنید یا در خواست می کند چیزی را چند بار تکرار کنید و یا به صداهای اطراف واکنش ضعیف دارد موضوع را جدی بگیرند وبه شنوایی شناس مراجعه کنند .

اما دست اندر کارا ن حفاظت شنوایی جامعه از جمله شنوایی شناسان جامعه را در این مورد اطلاع رسانی کنند و برای نظارت بر تولید و تدوین دستور العمل های نظارتی از مر اجع ذیربط مطالبه گری کنند.
ونیز تولید کنندگان نیز خود را با استاندارد های بهداشتی و حفاظت شنوایی تطبیق دهند وسود زود گذر خود را بر سلامت آیند کودکان این سر زمین ترجیح ندهند .
برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه مطالعه پروتکل CHILDREN AND NOISE سازمان بهداشت جهانی را توصیه می کنیم

Home 1


https://www.epa.gov
https://www.earq.com/blog/noisytoysandhearingloss
https://www.healthyhearing.com
https://www.who.int/ceh/capacity/noise.pdf

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × سه =