نظر رئیس انجمن شنوایی شناسان در مورد سمعک

نظر  رئیس انجمن شنوایی شناسان در مورد سمعک

hearing_aids11

بسمه تعالی

۱- تجویز و تنظیم وسایل کمک شنوایی شامل فرایندی چند مرحله ای است که با ارزیابی جامع و کامل وضعیت شنوایی فرد کم شنوا آغاز می شود و با در نظر گرفتن همه جوانب، به انتخاب یکی از انواع وسایل کمک شنوایی (از جمله سمعک) منجر می گردد. کم شنوایی ها طیف بسیار وسیع و متنوعی را تشکیل می دهند، از این رو انتخاب نوع درمان(دارویی، جراحی یا سمعک) صرفا از طریق معاینات تیم پزشکی امکان پذیر است.
۲- تجویز و تنظیم سمعک فقط زمانی برای فرد کم شنوا مفید و قابل استفاده است که توانبخشی شنوایی شامل مشاوره تخصصی، ارزیابی و تنظیم های بعدی توسط شنوایی شناس در دفتر ارزیابی شنوایی انجام گیرد. در غیر اینصورت، چه بسا سمعک باعث آسیب جدی به سلامت شنوایی نیز می گردد.
۳- امروزه با پیشرفت فناوری های دیجیتال و هوشمند، سخت افزار و نرم افزار سمعک ها به قدری پیشرفته شده اند که انتخاب هر یک از مدارات تقویتی مناسب فرد کم شنوا، نیازمند بررسی همه جانبه و دقیق از جانب فرد شنوایی شناس می باشد.
۴- انتخاب نامناسب سمعک، آسیب های جدی به سلامت شنوایی وارد می کند. اگر سمعک را وسیله ای تلقی کنیم که می توان آن را همانند کالاهای دیگر از مغازه یا فروشگاه تهیه کرد، احتمال ایجاد آسیب های جبران ناپذیر به دستگاه شنوایی فرد کم شنوا، بسیار افزایش می یابد. متاسفانه آمار اینگونه آسیب های جبران ناپذیر در مورد افرادی که سمعک را بدون درنظر گرفتن ملاحظات تیم تخصصی تیم پزشکی انتخاب کرده اند و صرفا آن را از یک “فروشگاه خریداری کرده اند”، بسیار بالاست.
۵- سمعک، وسیله ای صرفا “خریدنی” یا صرفا “پوشیدنی” نیست و با ارایه آدرس خرید(داروخانه، راسته …) ، نمی توان کمک زیادی به نیازمندان استفاده از سمعک کرد. برعکس، سمعک وسیله ای “تجویز شدنی” است که با توجه به ملاحظات فوق الذکر، لزوما باید تحت نظارت تیم تخصصی پزشکی انجام گیرد.
در پایان، انجمن علمی شنوایی شناسی ایران و انجمن شنوایی شناسان ایران به عنوان مراجع علمی وصنفی شنوایی شناسی کشور، امیدوار است که با عنایت به موضوعات مطرح شده تصمیم مقتضی اتخاذ فرموده ودستور اقدام صادر فرمایند.
گورابی
رئیس انجمن شنوایی شناسان ایران

 

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + چهارده =