چگونگی دوش گرفتن در فضا

فضانورد کانادایی درباره زندگی در ایستگاه فضایی گفت: خوابیدن در فضا آسان است اما دوش گرفتن در اینجا غیر ممکن است.
به گزارش خبرگزاری فارس، فضانوردان در فضا کارهایی همچون ساختن ایستگاه بین‌المللی ۱۰۰ میلیارد دلاری و خوابیدن را می‌توانند تجربه کنند.
جولیه پایته فضانورد کانادایی با شاتل اندیوور به فضا رفته بود و به مدت یک هفته در ایستگاه فضایی زندگی کرده بود می‌گوید: در حقیقت خوابیدن در فضا راحت است چون تو می‌توانی بدون جاذبه زمین و در حالت بی‌وزنی هم چرت بزنی.
پایته در یک مصاحبه تلویزیونی با ناسا می‌گوید: نمی‌توانید تصور کنید که ما چقدر راحت در فضا می‌خوابیدیم. هر کدام از ما یک کیسه خواب داشتیم و زمان خواب وارد کیسه خواب می‌شدیم و کیسه خواب‌ها در اتاق ایستگاه فضایی شناور می‌شدند. در این لحظه باید کیسه خواب را به گوشه‌ای از اتاق وصل می‌کردیم. این ایده خیلی خوبی است زیرا اگر این‌کار را نمی‌کردی در هنگامی که خواب بودی در اتاق شناور می‌شدی و در حالی که در یکجا خوابیده بودی صبح در جای دیگر بیدار می‌شدی.
کویئچی فضانورد ژاپنی که حدود ۴ ماه و نیم در ایستگاه فضایی بود و با برگشت شاتل اندیوور این ایستگاه را ترک کرد، در خصوص تجربه خود می‌گوید: اگر کیسه خواب‌ها را به نقطه‌ای متصل نمی‌کردیم امکان داشت که در حین خواب و شناور بودن به یکی از سیستم‌ها و کامپیوترهای حساس کنترل کننده ایستگاه فضایی برخورد کنیم.
برخی از فضانوردان از شب اول حضور در ایستگاه فضایی شکایت داشتند و معتقد بودند که شب اول به دلیل عادت نداشتن به شرایط بی‌وزنی خیلی سخت خوابیده‌اند.
پایته فضانورد کانادایی می‌گوید: بی‌وزنی باعث می‌شد تا در فضا راحت‌تر بخوابیم و خواب عمیق داشته باشیم اما این بی‌وزنی مشکلاتی هم داشت و به خاطر بی‌وزنی نمی‌توانستی دوش بگیری و این مسئله باعث می‌شد که صبح که از خواب بیدار می‌شوی خیلی سرحال نباشی چون از نعمت دوش گرفتن بی‌بهره بودی.
پایته می‌گوید: در فضا هرگز برخورد قطره‌های آب بر سرت را تجربه نمی‌کنی و ما نمی‌توانستیم دوش بگیریم یعنی اصلا در ایستگاه فضایی حتی شیر آب هم وجود نداشت.
اولین ایستگاه فضایی ناسا “اسکای لب ” و ایستگاه فضایی روسیه “میر ” امکاناتی را برای دوش گرفتن فضانوردان داشتند، اما در ایستگاه بین‌المللی فضا، فضانوردان از وسیله‌ای استفاده می‌کنند که مانند آب‌پاش عمل می‌کند و آب را با فشار بیرون می‌دهد و با استفاده از شامپوهای مخصوص مو را خشک و تمیز نگه می‌دارند.
پایته همچنین می‌گوید: ما هم از این وسیله استفاده می‌کردیم و کاملا مثل زمانی است که به یک کمپینگ می‌روی.

ارسالی از عمار لطفی دانشجوی گفتار درمانی

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + 14 =