عفونت گوش در بچه‌ها

عفونت گوش یک عفونت شایع در بچه‌هاست که به‌صورت عادی ممکن است در هر کودکی اتفاق بیفتد. اما مشکل در این‌جاست که با وجود بعضی از علائم عفونت گوش، والدین قادر به تشخیص آن در کودکان خود نیستند. از این‌رو علائم عفونت گوش را در این قسمت بیان کرده و از والدین می‌خواهیم که این علائم را نادیده نگرفته و با مشاهده علائم به پزشک مراجعه کنند.
● علائم عبارتند از:
▪ وجود ناراحتی یا فشار دادن گوش توسط کودک
▪ درد در گوش
▪ تب
▪ بیرون آمدن چرک، مایع یا مایعات غیرطبیعی از گوش کودک
▪ علائم سرماخوردگی
▪ خوب نخوابیدن
▪ خوب نخوردن یا وجود مشکلاتی در بلع
▪ هیجان‌زدگی یا آشفتگی زیاد
▪ اگر شما به گوش کودک دست بزنید، دست شما را به‌تندی می‌راند و یا گوش خود را به‌سختی فشار می‌دهد.
همان‌طور که گفته شد با وجود این علائم و مشاهدهٔ آنها به پزشک مراجعه کنید. خصوصاً اگر کودکتان دچار تب بالائی شده باشد و یا علائم بدتر شود، گوش او ورم کند یا ماهیچه‌های صورت وی متورم یا تغییر شکل داده باشد. البته هر کدام از این علائم به‌تنهائی نشان‌دهندهٔ عفونت گوش در کودکان نیست و چندین علامت می‌بایست با هم مشاهده شود تا رأی بر عفونت گوش در کودک حتمی گردد.
● بررسی موردی یک بیمار:
مادری نوزاد ۱۲ ماهه خود را بخاطر تب خفیف و بی قراری به مطب آورده است و اظهار می کند مدت ۲ روزاست که نوزادش غذای جامد نمی خورد. نوزاد پسر به نظر می رسد که به سمت گوش چپش مرتب دست می کشد. وی از شیر مادرش بدون هیچ مشکلی تغذیه می کند و پوشک وی مرطوب است (نشانه این که وی کم آب نیست). خواب وی دچار مشکل نشده است ولی در طول روز بیشتر از حالت معمول گریه می کند. نوزاد به مدت ۴ روز در هفته در مهد کودک است. زمان تولد ۴/۳ کیلوگرم وزن داشته است. حاملگی و زایمان طبیعی مادرش بدون مشکل بوده است. نوزاد به معیارهای رشد و منحنی رشد به صورت طبیعی رسیده است.

تاکنون بیماری خاصی نداشته و داروی بخصوصی استفاده نمی کند. نوبت سوم واکسن هایش را دریافت نکرده است و تک فرزند است. در معاینه بالینی، درجه حرارت بدن ۹/۳۷ بود و سایر علائم حیاتی وی (اعم از تعداد نبض، تنفس و فشارخون) طبیعی بود. بغل مادرش به آرامی نشسته است. معاینه قلب و ریه های وی طبیعی است. در معاینه با اتوسکوپ (ابزار مشاهده داخل گوش) تورم در پرده گوش چپ مشاهده می شود. گوش راست طبیعی است. ترشح زرد رنگی از بینی دارد. اگرچه در حین معاینه کمی تحریک پذیر نشان می دهد ولی مادرش او را به راحتی تحت کنترل دارد. معاینه مختصر نرولوژیک (سیستم اعصاب) نشان داد که وی هوشیار است و ارتباط خوبی با مادرش دارد. تمام اندام ها را حرکت می دهد. مادرش می گوید که به تازگی راه رفتن را شروع کرده است.
همانند بسیاری از نوزادان، این نوزاد با مشکلات غیر اختصاصی جدای از درد گوش به صورت مسأله اصلی مراجعه کرده است. معاینه دقیق جسمی ضروری است و نکته مهم دقت معاینه کننده است. در این کودک بسیاری از علائم و نشانه های مربوط به عفونت گوش میانی ، مننژیت باکتریال و پنومونی (ذات الریه) باید در نظر گرفته شوند تا اشتباهی رخ ندهد.
تب خفیف، در معرض عفونت ویروسی قرار گرفتن در مهد کودک و علائم همراه در این کودک تشخیص عفونت گوش میانی را مطرح می کند. درمعاینات بعدی، پزشک باید تفاوت بین عفونت گوش مزمن و راجعه (تکرار شونده) را مشخص کند. پیشگیری می تواند شامل محدود کردن مصرف سیگار در منزل، قطع مصرف شیر از شیشه شیر و دادن شیر از سینه مادر، زدن واکسن پنوموکوک و تجویز آنتی بیوتیک بصورت پیشگیرانه باشد.
واکسن عفونت گوش
دانشمندان جمهوری چک موفق به تولید واکسن جدیدی شدند که می تواند به پیشگیری از وقوع عفونت‌های گوش در خردسالان و کودکان کمک فراوانی کند.
به گزارش نشریه پزشکی معتبر «لنست»، این نوع عفونت‌ها خردسالان و کودکان را دچار دردهای شدیدی می‌کند و در موارد بسیار نادر، حتی ممکن است آثار و پیامدهای منفی بلند مدتی را نیز در سیستم شنوایی آنها بر جای گذارد.
بر پایه این گزارش، واکسن تازه تولید شده به وسیله محققان جمهوری چک، در مقابله با دو نوع باکتری به نام‌های «استرپتوکوکوس پنومونیه» و «هموفیلوس آنفلوآنزا»، مؤثر و کارآمد است.
با وجود این، یکی از کارشناسان متخصص بیماری های گوش در بریتانیا تصریح کرده است که به طور کلی، درباره واکسیناسیون کودکان در برابر آنچه به طور عمومی یک عفونت ملایم است، نگرانی‌هایی وجود دارد که باید پیش از استفاده گسترده از این نوع واکسن، به آنها توجه کرد.

ارسالی: مهنوش فاضلی  دانشجوی گفتار درمانی

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج − 2 =