ناشنوایی در کمین یک میلیارد نوجوان و جوان در جهان

گزارش تکان دهنده سازمان بهداشت جهانی
ناشنوایی در کمین یک میلیارد نوجوان و جوان در جهان


تهران – ایرنا – سازمان بهداشت جهانی با انتشار گزارش تکان دهنده ای پیش بینی کرد :بیش از یک میلیارد نوجوان و جوان در جهان به علت گوش دادن به موسیقی با صدای بسیار بلند در خطر قرار گرفتن در فهرست بیماران کم شنوا و ناشنوای سالهای آتی قرار دارند.

به گزارش ایرنا این سازمان با انتشار گزارشی در این زمینه به همه مردم در سراسر دنیا به ویژه جوانان و نوجوان توصیه کرد: اگر می خواهید سلامت شنوایی خود را حفظ کنید، بیشتر از یک ساعت در روز موسیقی گوش ندهید.

از دست دادن کامل شنوائی را ناشنوایی یا کری، و کم شدن آن را کم شنوایی گویند. اختلال می تواند ابتلاء نسبت به تمام نوت های صدا یا محدود به صداهای معینی باشد.
این سازمان جهان در بخشی از گزارش خود همچنین نسبت به استفاده بیش از حد آلات موسیقی در اماکن عمومی هشدار داد و گفت دستگاه های پخش موسیقی، کنسرت ها و رستوران هایی که در آن موسیقی با صدایی بسیار بلند پخش می شود تهدیدی جدی برای شنوایی هستند.
طبق آمارهای سازمان جهانی بهداشت تاکنون 43 میلیون نفر در گروه سنی 12 تا 35 سال، به دلیل گوش دادن به موسیقی با صدای بلند و یا استفاده طولانی مدت از هدفون ناشنوا شده اند، آماری که به گفته این سازمان به طور روزانه در حال افزایش است.
این سازمان با اعلام این آمار که بیش از یک میلیارد نوجوان و جوان در جهان بی آنکه بدانند به دلیل عادت گوش دادن به موسیقی با صدای خیلی بلند در خطر آسیب جدی شنوایی به صورت کم شنوایی و یا حتی ناشنوایی قرار دارند.
این سازمان هشدار داد آمار تاسف باری نشان می دهد که نیمی از نوجوانان و جوانان در معرض خطر در کشورهای ثروتمند یا متوسط زندگی می کنند که به علت شنیدن موسیقی و دیدن فیلم با استفاده از دستگاه های شخصی پخش موسیقی به صورت بلند در معرض ناشنوایی قرار گرفته اند و سالهای پیش رو آمار این ناشنوایان افزایش خواهد یافت.
** رستوران ها ، باشگاههای ورزشی و مراکز آموزشی حد مجاز صدا را رعایت کنند
طبق این گزارش رستوران ها، باشگاههای ورزشی و مراکز آموزش موسیقی از دیگر اماکنی هستند که به علت پخش موسیقی با صدای بلند 40 درصد به میزان ناشنوایان جوان سال های آینده می افزایند.
آمار نشان می دهد: در سال 1994 سه و پنج دهم درصد از نوجوان های آمریکایی به دلیل استفاده از هدفون ، هندزفری و یا صدای بسیار بالای موسیقی و … شنوایی خود را از دست داده بودند اما این رقم در سال 2006 به پنج و سه دهم درصد رسیده است.
دکتر اثین کراگ مدیر بخش پیشگیری از آسیب های سازمان بهداشت جهانی در این زمینه هشدار داد:اگرچه گوش کردن به موسیقی با صدای بلند آسیب های جدی حتی ناشنوایی را به دنبال دارد اما جلوگیری از این نقص عضو به راحتی قابل پیشگیری است و درمان ساده ای عبارت از ،فقط یکساعت گوش کردن به موسیقی با صدای آرام و ملایم در روز دارد.
شاید پیشنهاد شنیدن تنها یک ساعت موسیقی در روز برای کسانی که عادت دارند هر روز 10 ساعت از دستگاه های پخش موسیقی موزیک گوش کنند پیشنهاد غیرقابل قبولی به نظر برسد اما در همین یک ساعت نیز نباید صدای دستگاههایی مانند هندزفری، هد فون و یا رادیو و تلویزیون بلند باشد.

** قدرت و زمان برخی صداهایی که در روز شنیده می شوند
طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی برخی نواها و آواهایی که در روز شنیده می شوند دارای قدرت زیادی هستند که زمان مشخصی را نیز به خود اختصاص می دهند. فهرست تعدادی از آنها به شرح ذیل است:
85 دسی بل، میزان صدایی که در یک خودرو می شنوید- 8 ساعت
90 دسی بل- صدای ماشین چمن زنی، 30 دقیقه
95 دسی بل- صدای یک موتورسیکلت معمولی- 47 دقیقه
100 دسی بل- صدای بوق خودرو یا قطار در مترو- 15 دقیقه
105 دسی بل- بالاترین صدای دستگاه پخش موسیقی- چهار دقیقه
115 دسی بل- صدای بلند در کنسرت موسیقی راک- 28 ثانیه
120 دسی بل- صدای بوق های استادیومی 9 ثانیه
سازمان بهداشت جهانی پیشنهاد می کند هنگام شنیدن موسیقی، صدا را به میزانی تنظیم کنید که گوش را آزارندهد.
همچنین این سازمان برای جلوگیری از آسیب های صدای بلند در فضاهای شلوغ توصیه کرده که افراد از گوش گیر استفاده کنند.
برخی توصیه های کارشناسان سازمان بهداشت جهانی برای مقابله با صدای بلند در موقعیت های مختلف:
– باشگاه های موسیقی باید یک اتاق آرامش داشته باشند و به مراجعه کنندگان گوش گیر رایگان بدهند.
– در کنسرت ها از بلندگوها فاصله داشته باشید.
– هنگام شنیدن موسیقی، گاهی صدا را قطع کنید و به گوش خود استراحت بدهید.
– کارخانه های سازنده هدفون و هندزفری باید میزان پخش صدا را محدود کنند و دولت ها و یا متولیان بهداشت و سلامت جوامع باید قوانین سخت گیرانه ای در این مورد تصویب کنند.
کارشناسان سازمان بهداشت جهانی هشدار دادند: هنگام بلند کردن صدای موسیقی خود به یاد داشته باشید به ازای هر سه دسیبلی که به صدا اضافه می شود عمر شنوایی شما نصف می شود.
– استفاده از یک هدفون یا هندز فری سالم و ضدخش می تواند مانع از شنیدن با صدای بلند شود.
این کارشناسان دستورالعمل جدی دیگری نیز دارند، آنها تاکید کردند : گوش کردن به هر صدایی بیشتر از 85 دسی بل به این معنا است که در مدتی کوتاهی فرد مبتلا به کم شنوایی و در صورت استفاده طولانی مدت در روز به ناشنوایی مبتلا خواهد شد.
پیشتر کارشناسان این سازمان جهانی همچنین در گزارشی اعلام کردند که گوش کردن به هر صدای بلند در دراز مدت فرد را دچار سردردهای دردناک خواهد ساخت که بهترین راهکار جلوگیری از این نوع بیماری استفاده کم از دستگاههایی مانند هندز فری و هدفون در دراز مدت همراه با عادت کردن به شنیدن هر نوع صوت و آوا با صدایی آرام و ملایم است.
به گفته آنها کسانی که به شنیدن آوا از دستگاه های صوتی همراه با صدای بلند عادت کرده اند برای جلوگیری از کر شدن ناگزیز از ترک این عادت زیان آور خود هستند در غیر این صورت اصرار بر این عادت غلط منجر به از دست دادن شنوایی در ظرف چند سال خواهد شد.
این درحالی است که بسیاری از تولید کنندگان دستگاه های صوتی بی توجه به این واقعیت علمی دستگاههایی مانند سینمای خانگی را به بازار عرضه کرده اند که معادل 120دسی بل صدا تولید می کند این میزان معادل صدای موتور هواپیمای جت است.

منبع:
http://www.irna.ir/fa/News/81523025

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 − 5 =