روز جهانی شنوایی گرامی باد


روز جهانی شنوایی هر سال در سومین روز از سومین ماه میلادی (سیزدهم اسفند ) بر گزار می شود.این روز در سال 2007 میلادی در اولین کنفرانس بین المللی پیشگیری و توانبخشی اختلال شنوایی در شهر پکن کشور چین با هدف با لا بردن آگاهی و ترویج مراقبت از گوش و شنوایی در سراسر جهان توسط سازمان بهداشت جهانی نامگذاری شد .( از سال 2016 از روز جهانی مراقبت ازگوش به روز جهانی شنوایی تغییر نام پیدا کرد.)
هر سال این روز با موضوع و فعالیت های خاصی توسط سازمان بهداشت جهانی برگزار می گردد. شعار امسال روز جهانی شنوایی با عنوانAction for Hearing loss : Make a Sound Investment به منظوربالا بردن سطح آگاهی مردم و نشان دادن عواقب افت شنوایی درمان نشده بر روی وضعیت اقتصادی جامعه انتخاب شده است . سازمان بهداشت جهانی گزارش داده است که افت شنوایی درمان نشده سالیانه 750 میلیارد دلار در کل جهان هزینه دارد.این هزینه ها شامل سیستم های مراقبت سلامتی ، هزینه های اجتماعی ،هزینه های پیش بینی نشده و هزینه های پشتیبانی آموزشی اضافی برای حمایت از کودکان کم شنوا می باشد.
انجمن گفتار ، زبان و شنوایی آمریکاASHA در مصاحبه مطبوعاتی به متخصصین شنوایی یاد آوری می کند که سوم مارچ مصادف با 13 اسفند که روز جهانی شنوایی است ، نسبت به سطح آگاهی افراد جامعه به افت شنوایی اقدام کنند.
به گفته ASHA افت شنوایی یکی از شایع ترین مواردی است که سلامتی افراد را تحت تاثیر قرار می دهد و درمان نشدن آن علاوه بر مشکلات پزشکی ، سلامت روانی و عواقب مالی در بر دارد. درمان موثر افت شنوایی به شکل سمعک و یا دیگر دستگاههای کمک شنوایی برای تمام افراد از کودکان تا سالمندان باید قابل دسترس باشند.
به گفته موسسه ملی ناشنوایی و اختلالات ارتباطی (NIDCD)با اینکه تقریبا 19 میلیون بالغین در امریکا می توانند از منافع سمعک بهره مند شوند ولی تنها 16 درصد سنین 20 تا 69 سال و 30 درصد از افراد بالای 70 سال از سمعک استفاده می کنند.
مدیر ASHA در بیانیه مطبوعاتی می گوید که “ما هرکسی را که در مورد شنوایی خود و خانواده اش نگران است ،بی معطلی تشویق به همکاری می کنیم .”
وی همچنین اضافه کرد که :”افت شنوایی چیزی فراتر از یک بیماری است .افت شنوایی تقریبا می تواند تمام جنبه های زندگی فرد ازجمله کیفیت زندگی،موفقیتهای تحصیلی و شغلی،سلامت روان و جنبه های سلامت جسمانی را تحت تاثیر قرا دهد. نادیده گرفتن اهمیت افت شنوایی می تواند هزینه های به مراتب بیشتری از هزینه درمان آن داشته باشد

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + بیست =