کم شنوایی نوزاد خود را در بدو تولد جدي بگيريد

کم شنوایی نوزاد خود را در بدو تولد جدي بگيريد
یکی از مشکلات و بیماری های مهم دوران کودکی کم شنوایی است که با تشخیص به موقع می توان تا حدی آن را درمان کرد.

220کم شنوایی نوزاد خود را در بدو تولد جدي بگيريد
یکی از مشکلات و بیماری های مهم دوران کودکی کم شنوایی است که با تشخیص به موقع می توان تا حدی آن را درمان کرد.

خسرو گورابی رئیس انجمن شنوایی ایران در گفتگو با خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران گفت: کم شنوایی در سه مرحله می تواند در نوزاد به وجود آید قبل از تولد، حین تولد و بعد از تولد، بنابراین مادران نقش بسزایی در تشخیص و جلوگیری از این امر می تواند داشته باشند.

وی ادامه داد: کم شنوایی علل متفاوتی دارد که از آن جمله می توان به وراثت و بروز بیماری های نظیر زردی و بیلی روبین بالا، اریون، سرخک و سرخجه در بدو تولد اشاره کرد.

گورابی افزود: برای هر نوزاد در بدو تولد ارزیابی شنوایی انجام می شود که می توان به وسیله آن اقدامات لازم را برای نوزادان کم شنوا انجام داد.

وی تصریح کرد: مادر می بایست هنگام شیر دادن به نوزاد بسیار مراقب باشد تا سر نوزاد بالاتر از بدن او قرار گیرد تا شیر وارد شیبور استاش (رابط بین حلق و گوش) نشود چراکه ممکن است موجب حساسیت، درد گوش، عفونت و حتی موجب کم شنوایی در نوزاد شده و مشکلاتی را برای او به وجود آورد.

وی خاطرنشان کرد: نوزاد از بدو تولد با هر صدایی واکنش نشان می دهد و با گریه کردن و جمع کردن خود عکس العمل بروز می دهد بنابراین مادران نقش بسزایی در تشخیص کم شنوایی در نوزاد را دارند.

وی در خاتمه گفت: کودکاني که کم شنوایی در آنها به موقع تشخیص و درمان نشود نمی توانند بعد از 2 تا 3 سالگی به خوبی کلمه را ادا و یا حتی صحبت کنند.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − نه =