حد مجاز تحمل صدای بلند

رئیس انجمن شنوایی شناسان ایران هشدار داد
حد مجاز تحمل صدای بلند/ ساعت کار کارگران به ازای هر ۵دسی بل اضافی باید نصف شود

رئیس انجمن شنوایی شناسان ایران گفت: کم‌شنوایی حاصل از صدای بلند در ارتباط با محیط، فرد را دچار عوارضی چون گوشه‌گیری، استرس و ‌اضطراب می‌کند.

 خسرو گورابی در گفت‌و گو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس در پاسخ به پرسش شهروندان در مشاوره سلامت در مورد کم شنوایی اظهار داشت: ظرفیت شنوایی انسان محدود است و اگر صدای موجود در محیط از یک حد معین تجاوز کند فرد مشکل شنوایی پیدا می‌کند.

رئیس انجمن شنوایی شناسان ایران گفت: بر اثر صدای بلند، مشکل حسی- عصبی در گوش پدیدار می‌شود و فرد به کم‌شنوایی دچار شده و اثرات سوئی را دریافت می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران تصریح کرد: فرد بر اثر کم‌شنوایی حاصل از صدای بلند در ارتباط با محیط، دچار عوارضی چون گوشه‌گیری، استرس و ‌اضطراب می‌شود.

رئیس انجمن شنوایی شناسان ایران، اثرات سوء غیر شنیداری حاصل از صدای بلند بر سلامت انسان را اعم از استرس، اضطراب،‌ سردرد، خستگی، زخم‌معده، انقباضات عضلانی، اختلال در سیستم گوارش، افزایش کلسترول، افزایش تعداد گلبول‌های سفید خون،‌ افزایش سرعت تنفس،‌ دل‌درد، تغییر در عملکرد طبیعی غدد درون‌ریز و سوزش سر‌دل -ترش کردن- عنوان کرد.

متخصص شنوایی‌شناسی به دیگر اثرات سوء غیر شنیداری بر اثر صدای بلند اشاره داشت و افزود: وارد کردن فشار و التهاب به حنجره، تغییر در الگو‌های تنفسی، تغییر در فعالیت‌های امواج مغزی،‌ مشکلات قلبی- عروقی‌، افت تحصیلی و تحریک رفتارهای ضد اجتماعی از این جمله‌اند.

گورابی ادامه داد: حد مجاز بلندی صدا 65-60 دسی‌بل است که بیشتر از آن صدای بلند محسوب می‌شود و یک صدای آزار دهنده معمولاً 85 دسی‌بل و بالاتر است.

رئیس انجمن شنوایی شناسان ایران تصریح کرد: اگر شدت صدای ورودی به گوش 85 دسی‌بل باشد و فرد به طور پیوسته و در طول زمان 8 ساعته در معرض آن باشد می‌تواند به گوش آسیب رسان باشد و باید مورد ارزیابی و کنترل قرار گیرد.

گورابی ادامه داد: اگر شدت صدا برای یک روز کاری بیش از 80 دسی‌بل باشد آسیب محسوب می‌شود؛ بنابراین باید به ازای هر 5 دسی‌بل افزایش صدا،‌ ساعت کار نصف شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: اگر صدای محیط 85 دسی‌بل باشد حداکثر 8 ساعت باید در آن محیط کار کرد؛ اما اگر شدت صدا به 90 دسی‌بل رسید 4 ساعت کار و فعالیت کافی است.

گورابی ادامه داد: اگر شدت صدا به 95 دسی‌بل یا به 100 دسی‌بل رسید به ترتیب 2 ساعت کار و یک ساعت کار کفایت می‌کند که بیشتر از این مقدار‌ در معرض بودن صدا بودن به شنوایی، آسیب وارد می‌سازد.

رئیس انجمن شنوایی شناسان ایران افزود: کارگرانی که در صنایع با صدای بالای 120 دسی‌بل کار می‌کنند یا افرادی که با مته‌های برقی زمین را می‌شکافند باید حداکثر 15 دقیقه در معرض صدا باشند و اگر بیشتر از این در معرض صدا باشند کم شنوایی‌شان حتمی است و علاوه بر کم‌شنوایی برای این افراد، مشکلات غیر‌شنیداری نیز بوجود خواهد آمد.

گورابی در پاسخ به پرسش فارس در مورد راهکار کاهش صدا برای افرادی که در محیط‌های پرسر و صدا کار می‌کنند گفت: افرادی که در محیط‌های صنعتی و با صدای 85 دسی‌بل به طور پیوسته کار می‌کنند باید صدا را کاهش دهند؛‌ البته در مواردی که صدای طبیعی دستگاه تولیدی بلند و آزار‌دهنده است فرد باید از محافظ‌های شنوایی استفاده کند که این محافظ‌‌ها تا حدی صدا را کاهش داده و موجب می‌شوند که صدای کمتری وارد گوش شود.

 

شهروندان ایرانی از سراسر کشور می توانند سؤالات خود را درباره مسائل بهداشتی و درمانی با شماره تلفن 02188911667 یا ایمیل moshaversalamat@farsna.net با خبرنگاران گروه بهداشت و درمان خبرگزاری فارس در میان بگذارند.

 

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 1 =